At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Herrmann, K. J., & Bager-Elsborg, A. (2018)
Reference:
Herrmann, K. J., & Bager-Elsborg, A. (2018). Når forberedelse er en pligt, og undervisningen er et privilegium: et casestudie af universitetsstuderendes forberedelsespraksis. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 37–54.
https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96841
Abstract:
Kvantitative tværsnitsundersøgelser har de senere år kortlagt omfanget af danske universitetsstuderendes forberedelse, hvorimod der kun i beskedent omfang er for-sket i, hvorfor og under hvilke omstændigheder studerende forbereder sig lidt eller meget. Med afsæt i praksisteori analyserede vi gruppeinterview med studerende fra et bachelorfag, hvor studerende kun kunne møde op til undervisningen, hvis de var forberedte (forberedelsespligt). Analysen viste, at de studerende var imod forbere-delsespligt generelt, men til gengæld accepterede forberedelsespligten i det pågæl-dende fag. Derfor analyseredes de omstændigheder, under hvilken de studerende accepterede forberedelsespligten. Studiet bidrager til den eksisterende viden om universitetsstuderendes forberedelse ved at undersøge forberedelse som en praksis, som ikke alene vedrører individuelle studerendes adfærd, men ligeledes omhandler uudtalte normer, undervisningens organisering og karakteren af relationerne stude-rende og underviser imellem. Studiet peger på, at forberedelsespligt ikke nødven-digvis står i modsætningsforhold til universitetets kerneværdier, men tværtimod kan komplementere værdier som frihed, mulighed og selvstændighed.
Testable hypothesis?:
Nej: "I dette studie undersøger vi universitetsstuderendes forberedelsespraksis ved hjælp af et under-visningsforløb, som brød med normal praksis, idet der i dette forløb var indført forberedelses-pligt. Vi stillede derfor følgende spørgsmål:1.Accepterer universitetsstuderende forberedelsespligt? 2.Hvad henholdsvis fremmer og hindrer studerendes accept af forberedelsespligt?Når studiet her særligt interesserer sig for forberedelsespligten, skyldes det, at den var et brud med den hidtidige praksis og dermed var anledning til at undersøge nogle af de hidtidige vaner og rutiner." s3
Første spørgsmål er dog binær.
Method/materials:
"Der blev gennemført to gruppeinterviews med deltagelse af tre studerende per interview. Grup-peinterview har fordele, når man undersøger forhandlede meninger (Barbour & Kitzinger, 1998)..." s4
Statistical generalizations:
1) "Artiklen bidrager også med den indsigt, at forberedelse handler om meget andet end antallet af timers ugentlig forbe-redelse, men at forberedelse udgør en praksis, som vanskeligt kan studeres uafhængigt af ram-mer, relationer og implicitte normer." s16-17
2) "Vi fandt, at de studerende generelt var imod en forberedelsespligt, men at en forberedelsespligt under givne omstændigheder kunne accepteres; fx en klar og begrundet rammesætning af de studerendes forberedelse, et gensidigt og respektfuldt forhold underviser og studerende imellem samt en meningsfuld sammenhæng mellem de opgaver, de studerende havde pligt til at aflevere, og den måde, hvorpå både undervisning og de studerendes eget projekt var tilrettelagt. " s16
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Første citat er en blanding. Første del af sætningen er en analytisk generalisering som afviser en mere eller mindre banal, implicit hypotese i stil med: "Den eneste faktor der påvirker forberedelse er antallet af 'timers ugentlig forberedelse'". Anden del af sætningen forekommer derfor almengyldig, for selvfølgelig er der flere faktorer på spil end det. Studiet har imidlertid ikke vist at emnet "vanskeligt kan studeres uafhængigt af rammer, relationer og implicitte normer", uanset hvor meget man mener at dette er en selvfølgelighed. Derfor er der tale om en direkte generalisering (type 4).
Hvad angår andet citat kan man vurdere hvorvidt "... de studerende..." er en acceptabel grad af sproglig forsigtighed. Uanset gives en række anbefalinger, som antageligt vil have den effekt i fremtidige situationer, at studerende kan acceptere forberedelsespligt. Det kan studiet ikke underbygge.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar