mandag den 19. december 2022

Generalizations 20# Christensen, V. (2019)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Christensen, V. (2019)

Reference:

"Christensen, V. (2019). Faglige skrivevejledere på studierne - Akademisk skrivning på universitetet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(27), 20–34. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.108069"

 

Abstract:

I denne artikel beskrives en indsats, som har til hensigt at styrke bachelor-studerendes akademiske skriftlighed og faglige socialisering. Det sker gennem inddragelse af faglige skrivevejledere i den skriftlige og skrivedidaktiske praksis i undervisningen. De faglige skrivevejledere er kandidatstuderende på samme uddannelse som de BA-studerende, de skal vejlede, og de deltager indledningsvist i et kursus og varetager derefter vejledning. Indsatsen indgår i et større projekt om Akademisk Skriftlighed på Humaniora på SDU. Indledningsvis beskrives projektet og det samlede forløb. Herefter beskrives skriveindsatser på andre universiteter. Dernæst udfoldes den teoretiske forståelse af akademisk skrivning, som indsatsen baserer sig på. Nærmere beskrivelse af kurset og vejledningen samt evaluering af begge følger derefter. I den afsluttende konklusion reflekteres der over styrker og udviklingsmuligheder i indsatsen.

 

Testable hypothesis?:

Nej: "I denne artikel beskrives projektets 2. del, udviklingsdelen, i form af kurset for de faglige skri-vevejledere og deres efterfølgende arbejde med vejledning af bachelorstuderende.  Forud for udvikling  af  kurset  og  vejledningsforløbet  er  der  foretaget  en  kortlægning  af  studieordnin-gernes  beskrivelse  af  akademisk  skriftlighed  (Christensen,  2018).  Denne  analyse  indgår  i    vidensgrundlaget  for  udviklingen  af  kurset.  Kursus-  og  vejledningsforløbet  gennemføres  to  gange  i  projektperioden,  hvoraf  det  første  gennemløb,  der  ligger  til  grund  for  denne  artikel,  er gennemført i forårssemestret 2018." s21

 

Method/materials:

"I dette afsnit beskrives det kursus, som blev gennemført i januar 2018. På kurset deltog elle-ve     kandidatstuderende     fra     Medievidenskab,     Amerikanske     studier     og     Designkul-tur/Designkultur  og  økonomi.  Kurset  blev  evalueret  af  deltagerne  ved  afslutningen  af  den  tredje kursusdag." s26


"et   gennemførte   forløb   har   omfattet   elleve   faglige   skrivevejledere   (én   havde   dobbelt   vejledning),   fem   undervisere   og   omkring   250   bachelorstuderende.   Kurset   er   evalueret   skriftligt    af    de    faglige    skrivevejledere    ved    besvarelse    af    åbne    spørgsmål.    Efter    vejledningsforløbet   er   der   gennemført   interviews   med   alle   faglige   skrivevejledere,   alle   undervisere   og   enkelte   bachelorstuderende   fra   hver   af   de   involverede   discipliner.   Interviewene  er  foretaget  med  henblik  på  forskning,  men  omfatter  også  spørgsmål  af  evaluerende karakter, som inddrages i den samlede evaluering af forløbet.  " s30

 

Statistical generalizations:

1) "Tre elementer er afgørende for, at de faglige skrivevejledere kan bidrage til at styrke skrive- og skrivedidaktisk praksis:  1.Udvælgelsen af de faglige skrivevejledere på studierne 2.Kursets indhold og arbejdsformer 3.Undervisernes og de faglige skrivevejlederes fælles planlægning af vejledningen " s32

 

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Uddraget er et eksempel på fremstillingen af etiske retningslinjer/anbefalinger på baggrund af studiets resultater. Givet at disse er generelt anvendelige i fremtidige, lignende situationer er der tale om en implicit, statistisk generalisering af studiets resultater. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...