mandag den 2. januar 2023

Generalizations 24# Kappelgaard, L. H. (2019)

 At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Kappelgaard, L. H. (2019)

Reference:

Kappelgaard, L. H. (2019). Stressdiskurser i det senmoderne lærerliv. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 4(1), 228–248. Hentet fra https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117989

 

Abstract:

Arbejdsrelateret stress blandt lærere udgør en stigende udfordring i de Skandinaviske

lande. I Danmark er stress og andre psykiske belastningsreaktioner årsag til

halvdelen af alle tidlige invalidepensioneringer. Gennem arbejdslivsfortællinger fra

lærere, invalidepensionerede lærere samt øvrige aktører i folkeskolen, sætt er artiklen

fokus på oplevede udfordringer i lærergerningen. Gennem artiklen konkluderes

det, at der i særlig grad opleves udfordringer i relation til ændrede forventninger fra

det omkringliggende samfund og det politiske system, som har betydning for den

måde lærerens rolle og ansvarsområde anskues på. Desuden italesætt es det som

udfordrende at balancere mellem nærhed og distance i relationsarbejdet. Slutt eligt

beskriver nogle lærere, hvordan det kan være vanskeligt at tale åbent om oplevede

stressbelastninger – både hos sig selv og kollegaer, hvilket kan vanskeliggøre at

man kommer udfordringer til livs.

 

Testable hypothesis?:

Nej: "Hvilke diskurser om den stigende forekomst af arbejdsrelateret stress og tidlig invalidepensionering i lærerfaget producerer og reproducerer lærere og øvrige relevante aktører?" s230

 

Method/materials:

"Datamaterialet, som anvendes i artiklen, består af ca. 25 timers lydop-tagelser af samtaler med forskellige aktører i lærerfaget. Hovedparten af samtalerne var individuelle, mens to af samtalerne blev gen nemført som gruppesamtaler. De aktører, jeg var i berøring med, havde følgende subjekt-positioner i feltet – Aktørerne er anony miserede:" s233

Liste med detaljer omkring i alt 10 personer

 

Statistical generalizations:

Ingen. Forskeren formår i den grad at italesætte sine fund på en sådan måde at der ikke kan drages tvivl om hvorvidt det er informanternes udsagn der gives udtryk for.

 

Comments:

I have found no statistical generalizations in this study. Type 1 (see typology).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...