lørdag den 22. oktober 2022

Unødvendig akademisering

Det akademiske sprog

This text is a side note on a discussion i noticed in one of the articles i am reading from one of the journals implicated in my project. The discussion is interesting because it is about "academisation" or whatever one might call what is essentially the unnecessary use of extraordinary academic vocabulary. The journal in which the discussion takes place is a great example of a journal where researchers often indulge in the aforementioned type of criminality (rest in danish, since it is from my notes - write me if you are interested in translation).

Den ene af de to journaler jeg undersøger som en del af mit projekt er SLP (Studier I læreruddannelse Og -Profession). I en af artiklerne (citeret herunder) kan man finde en diskussion af "akademisering":

“I pressemeddelelsen “Læreruddannelsen skal tætt ere på praksis” lancerede uddannelses-  og  forskningsminister  Ane  Halsboe-Jørgensen  i  august  2020  regeringens  målsætning  om  at  sikre  et  højt  ambitionsniveau  for  lærerud-dannelsen  gennem  “mere  praksis,  ikke  [...]  mere  akademisering”  (UFM,  Læreruddannelsen skal tætt ere på praksis, 2020). Med formuleringen stiller Ane  Halsboe-Jørgensen  en  modsætning  op  mellem  praksis  og  akademise-ring. Modsætningen, der bliver opstillet, er problematisk, og argumentet, der ligger  bag,  har  stråmandskarakter.  Ordet  akademisering  bærer  en  indbyg-get  negativitet  i  sig. Akademisering betyder  ifølge  Den  Danske  Ordbog“d e t  at  gøre  (unødig)  akademisk;  det  at  give  et  (for)  teoretisk  og  formelt  præg”.  Ingen kan ønske at gøre noget – heller ikke læreruddannelsen – unødig aka-demisk  eller  give  noget  et  for  teoretisk  præg.  Ordet  henter  uden  nærmere  bestemmelse  betydning  i  ønsket  om  mere  praksis,  og  det  implicerer  en  afstandtagen til viden, der er abstrakt og uden forbindelse til skolens under-visning. En anden pressemeddelelse, “Minister sætt  er  gang  i  arbejdet  med  at  udvikle  læreruddannelsen”,  bestyrker  denne  antagelse.  Her  hedder  det  nemlig, at “Læreruddannelsen skal endnu tætt  ere på virkeligheden i klasse-lokalerne”, og regeringen “ønsker derfor [...] at der kommer mere praksis ind i læreruddannelsen” (UFM, Minister sætt er gang i arbejdet med at udvikle læreruddannelsen, 2020). Overvejelserne munder ud i formuleringen af tre overordnede  temaer.  Det  første  tema  er  “Styrket  praktik  og  praksissamar-bejde”.  I  det  underliggende  notat,  “Nytænkning  af  læreruddannelsen  –  et  ambitiøst  udviklingsarbejde”,  uddybes  temaet.  Praktik  og  praksissamar-bejde skal styrkes, og det skal blandt andet ske ved, at de “lærerstuderende skal  klædes  bedre  på  til  at  træde  ud  i  virkeligheden  i  folkeskolen”,  fx  ved  at de møder “mere virkelighedsnære praktikforløb” (UFM, Nytænkning af læreruddannelsen, 2020). “ M. Andersen, K., Aaskov Iversen, R., Eskildsen Jepsen, R., & Ipsen, M. (2021:153)

Jeg skal ikke kunne påstå at jeg ved meget om hvad lærerstuderende bliver udsat for, men jeg vil dog fremhæve et par eksempler på unødvendig akademisering fra journalen hvor den citerede artikel findes:

Citater fra artikler i SLP:

"Undersøgelserne  er  blevet  forenet  under  hermeneutisk  ontologi  og  epistemologi, ved at vi har betragtet mentorsamtalerne som fænomener, der kun er tilgængelige for os i lyset af den horisont og forforståelse, vi er bærere af." - Lunde Frederiksen, L., & Halse, E. (2021:139) 

Sætningen er intetsigende i sin fuldstændige almengyldighed. Jeg betragter det som en novice illusionist der gerne vil være ligeså god som Judith Butler, men stadigt ikke helt magter vokabularet. Se min kritik af Judith Butler's "Excitable Speech" her

"Metodisk  er  deltagerbaseret  aktionsforskning  et  forskningsparadigme,  der  integrerer teori og aktion med det formål ”at adressere organisatoriske, samfundsmæssige og sociale problemstillinger sammen med dem, der oplever disse” (Cunningham, 2014, s. 3). I KDA kombineres aktionsforskningsparadigmet med kritisk teori og anfægter således de traditionelle antagelser om magtforholdet imellem grupper i samfundet, her magtforholdet imellem..." - Jensen, B. F. (2020:122) 

Så det er en metodologi som bare handler om hele samfundet...

"Artiklens sigte er dermed udvikling af en andenordensdidaktik, som indebærer et dobbelt blik på læreruddannelse og skole. Dette blik fordrer refleksivitet i forholdet mellem didaktik og undervisning i de to arenaer, og som en støtte hertil indlejres den almen didaktiske model for skolen i en tilsvarende læreruddannelsesdidaktisk model. Denne formidles som en planlægnings- og analysemodel, der kan bidrage til at reflektere andenordensperspektivet." - Iskov, T. (2020:94)


"Den socio-teknologiske fantasi og formåen har et videre dannelses-perspektiv, da sigtet er at bidrage til, at nye generationer af lærere og elever kan forholde sig kritisk-konstruktivt og skabende til forholdet menneske-tek-nologi-samfund." - Hansen, T. I., Thruelsen, D. K., & Skinnebach, L. H. (2019:12) 

"Som  det  er  fremgået  af  analysen,  identifi  ceres  indledningsvist  to  nodal-punkter,  hvorigennem  der  produceres  og  reproduceres  betydninger  om  stressproblematikken:  historicitet  og  kultur.  Ud  fra  disse  to  nodalpunkter  udkrystalliseres særlige betydninger om stressproblematikken set i lyset af fagets  og  personernes  ’historical  bodies’,  ’interaction  orders’  og  discourses  in place’. " - Kappelgaard, L. H. (2019:245)

Der er mange flere eksempler i SLP, men det var nogle eksempler som faldt i øjnene.


Litteraturliste
Hansen, T. I., Thruelsen, D. K., & Skinnebach, L. H. (2019). Socio-teknologisk fantasi og formåen: – et dobbelt didaktisk perspektiv på teknologiforståelse i læreruddannelsen. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 4(1), 10–32. Hentet fra https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117976

Iskov, T. (2020). Læreruddannelsens andenordensdidaktik. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 92–114. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.116353 

Jensen, B. F. (2020). Kvalitet i engelskundervisningen på mellemtrinet: et kritisk blik på indhold og metoder. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(2), 116–137. https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123522 

Lunde Frederiksen, L., & Halse, E. (2021). Mentorsamtaler og professionel udvikling for nye lærere: Array. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 135–151. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127797

M. Andersen, K., Aaskov Iversen, R., Eskildsen Jepsen, R., & Ipsen, M. (2021). Med Pinocchio i skole: - om udvikling af den professionelle dømmekraft i undersøgelsesfællesskaber. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 152–170. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127798

Kappelgaard, L. H. (2019). Stressdiskurser i det senmoderne lærerliv. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 4(1), 228–248. Hentet fra https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117989 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...