mandag den 28. november 2022

Generalizations 14# Jensen, L. B., Jacobsen, K. A., & Husen, K. J. (2018)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Jensen, L. B., Jacobsen, K. A., & Husen, K. J. (2018)

Reference:

Jensen, L. B., Jacobsen, K. A., & Husen, K. J. (2018). Barrierer for det gode ph.d.-forløb og udvikling af et cafétilbud i biblioteket. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(25), 71–90. https://doi.org/10.7146/dut.v13i25.96698

 

Abstract:

Denne artikel formidler et projekt, der blev gennemført i Syddansk Universitetsbib-liotek for at udvikle et støttetilbud til ph.d.-studerende. Projektet skulle dels afdæk-ke interessen, dels udvikle tilbuddets nærmere form og indhold. En bagvedliggende tanke var, at tilbuddet – for at blive en succes – skulle adressere de barrierer, ph.d.-studerende oplever i deres ph.d.-forløb.

Personlige interviews med ph.d.-studerende pegede på dårlig vejlederrelation, un-dervisningspres og manglende kendskab til egen organisation og rettigheder som nogle af de oplevede barrierer. Konsekvenserne var bl.a. oplevede dårlige kompe-tencer i tidsstyring og informationssøgning samt, på den psykosociale side, ensom-hed, faglig usikkerhed og dårlig trivsel.

På den baggrund har biblioteket udviklet et cafétilbud med det formål at understøt-te fagligt og socialt netværk blandt ph.d.-studerende på tværs af fagområder.

Det er forventningen, at projektets metode og resultater kan være til inspiration for andre, der er i berøring med studerende og ph.d.-studerende, f.eks. gennem vejled-ning eller andre supportfunktioner på videregående uddannelsesinstitutioner.

 

Testable hypothesis?:

Nej: "Hvad  er  barriererne  for  et  godt  ph.d.-forløb  set  med  de  ph.d.-studerendes  egne  øj-ne? Hvordan kan biblioteket byde ind? Med disse forhold kortlagt vil det være muligt at  udvikle  et  servicetilbud  til  ph.d.-studerende,  som  opfylder  et  reelt  oplevet  behov,  dvs.  et  servicetilbud,  som  ph.d.-studerende  både  vil  finde  relevant,  som  de  også  i  praksis  vil  benytte  sig  af,  og  som  potentielt  kan  medvirke  til  at  skabe  bedre  ph.d.-forløb.I  det  følgende  præsenterer  vi  fremgangsmåde  for  og  hovedresultater  af  det  udvik-lingsprojekt, vi har gennemført i regi af biblioteket for at undersøge og udvikle café-tilbuddet.  Derefter  beskrives  og  diskuteres  det  cafétilbud,  der  er  realiseret  på  bag-grund af projektet." s74

 

Method/materials:

"Interviewundersøgelsen blev gennemført med ph.d.-studerende på de fakulteter på SDU,  hvor  der  ikke  i  forvejen  er  fungerende  ph.d.-klubber1.  I  alt  12  personer  blev  interviewet,  fordelt  med  fire  fra  hhv.  det  samfundsvidenskabelige  fakultet,  det  hu-manistiske  fakultet  og  det  tekniske  fakultet. " s75

 

Statistical generalizations:

None

 

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 1 which means that there are none of concern (see typology).



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...