At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Nørgård, R. T., & Mathiesen, K. H. (2018)
Reference:
Nørgård, R. T., & Mathiesen, K. H. (2018). Undervisningsbaserede forskerkollektiver: Fra studenterundervisning til akademiske partnerskaber. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 82–103.
https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96762
Abstract:
"Med modus 3 universitetet (Barnett, 2011; Bengtsen & Nørgård, 2016) og Participatory Academic Communities (Aaen & Nørgård, 2015) som rammeværk beskriver artiklen, hvordan traditionelle forskningsinformerede og -baserede undervisningsforløb kan gentænkes og rekonfigureres til forskningsproducerende undervisning, der faciliterer studerendes forskningsprocesser gennem oprettelsen af undervisningsbaserede forskerkolletiver og akademiske partnerskaber.
Artiklen tager udgangspunkt i kurset Design: teori, metode & praksis på kandidatuddannelsen i IT-Didaktisk Design på Aarhus Universitet, der fungerer som didaktisk designeksperiment i form af et research through design (Collins, Joseph & Bielaczyc, 2004; Dalsgaard, 2010).
Artiklen tager udgangspunkt i én af projektgruppernes forløb, der tager sin begyndelse i faget og strækker sig 1 år efter fagets afslutning. Den ene af artiklens forfattere er studerende i projektgruppen, mens den anden af forfatterne er underviser på faget.
Artiklens formål er at pege på de potentialer, undervisningsbaserede forskningskollektiver har for at understøtte studerendes udformning af egen forskning, samt hvorledes sådanne kollektiver og processer kan skabe såkaldte modus 3-forbindelser mellem studerende, underviser, universitet og omverden. Sammenlagt peger forløbet på vigtigheden af, at de studerende oplever sig som ligeværdige partnere i kollektivet, hvor underviseren fungerer som medforsker og medtænker, og hvor deres bidrag har reel samfundsværdi. Ligeledes er det afgørende, at underviseren fungerer som mentor i forskningskollektivet, mens de studerende er ejere af egne forskningsprocesser og -projekter."
Testable hypothesis?:
Nej: "Artiklens formål er at pege på de potentialer, undervisningsbaserede forskningskollekti-ver har for at understøtte studerendes udformning af egen forskning, samt hvorledes så-danne kollektiver og processer kan skabe såkaldte modus 3-forbindelser mellem stude-rende, underviser, universitet og omverden. " - fra abstract
Method/materials:
"Vores empiriske grundlag inkluderer således Facebook-gruppens billeder, opslag og diskussioner, studerendes og undervisers refleksive noter, formelle evalueringer fra samt et spørgeskema til alle studerende og endelig en kompilation af forskningskollektivets produkter i form af akademi-ske blogindlæg, eksamensopgaver, posters, videoer, prototyper mv., der dokumenterer forløbet." s85
Et billede i artiklen indikerer at gruppen kan være omkring 5 medlemmer. Ligeledes er der et knækket link i artiklen hvor ordet "fabfive" indgår, altså de fabuløse fem.
Statistical generalizations:
1) " Disse erfaringer kan sammenfattes i en række retningslinjer for akademiske partnerskaber og forskningsproducerende undervisning på modus 3 universitetet:•Fokus på didaktisk visdom og dømmekraft i designet af undervisning, der sætter universitetets partnere og deres behov, oplevelse og livsverden over systemiske behov.•Anerkendelse af eksistensen af shadowy siblings i forskningsproducerende undervisning og akademiske partnerskaber, som der arbejdes iterativt og intentionelt med gennem evalueringer og inddragelse af de studerende som partnere i undervisningsdesignets videre udformning.•Forpligtigelse til ikke at lade de studerende i stikken som selvstændige forskere. Ligeværdige forskere betyder ikke ligevidende eller ligeøvede forskere, og forskningsproducerende undervisning kræver en underviser, der på en gang er partner, mentor og menneske.•Ansvarlighed for, at de studerende ikke ender med at fungere som ulønnede assistenter/statister eller en gratis uudnyttet ressource. Universitetet og undervisere skal passe på ikke at blive parasitter på de studerendes tid/produktion.•Tilrettelæggelse af processer, der er egentlig forskningsproducerende, sådan at de studerende ikke kommer til at lege forskere i forskningsimiterende processer eller være forskere sideløbende med, at de er studerede i forskningsparallelle processer." s99
"Disse retningslinjer kan, kombineret med artiklens rammeværk, teoretiske grundlag og empiriske fund sammenfattes i nedenstående 6 principper for undervisningsbaserede forskningskollektiver på modus 3 universitetet:1.Underviseren som mentor: Studerende fungerer som kollektivets ejere og producenter af studenterinitierede og -drevne forskningsprocesser.2.Sammenvævet og hybridt samspil: Studerende, undervisere, universitet og samfund er i dialog med hinanden gennem undervisningen og fungerer som partnere i kollektivet.3.Understøttet og iterativ forskningspraksis: Underviseren fungerer som mentor, der gennem iterationer opøver forskningspraksis i kollektivet med henblik på kollektivets transformation af interne studenteropgaver til eksterne forskningsprodukter med samfundsværdi.4.Kollektiv og deltagende forskningsproducerende undervisning: Underviseren agerermedforsker og medtænker i kollektivet, hvor undervisningen har form som dialogiskesamspil frem for monologisk orkestrering. Undervisningen skifter fra at væreforskningsinformeret eller forskningsbaseret til at være forskningsproducerende medfokus på de studerendes gennemgående forskningsproces.5.Den studerende som akademisk medborger i samfundet: Dannelse til akademiskmedborgerskab gennem forskningskollektiver som refleksive deltagende akademiskefællesskaber med henblik på medborgerlig samfundsværdi gennem at indgå i dialog oginteraktion med omverdenen på akademiske måder.6.Universitetet som åbent medborgerhus: Undervisning som en integreret del afuniversitet og omverden, hvor de studerende er ligeværdige partnere på såveluniversitet som i omverden. Omverdenen integreres i undervisningen, ogundervisningen flyttes ud i omverdenen gennem oprettelsen af forskningskollektiverhvor universitet og omverden mødes." s99-100
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar