tirsdag den 8. november 2022

Generalizations 8# Nørgård, R. T., & Mathiesen, K. H. (2018)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Nørgård, R. T., & Mathiesen, K. H. (2018)

Reference:

Nørgård, R. T., & Mathiesen, K. H. (2018). Undervisningsbaserede forskerkollektiver: Fra studenterundervisning til akademiske partnerskaber. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 82–103. 

https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96762  


Abstract:

"Med modus 3 universitetet (Barnett, 2011; Bengtsen & Nørgård, 2016) og Participatory Academic Communities (Aaen & Nørgård, 2015) som rammeværk beskriver artiklen, hvordan traditionelle forskningsinformerede og -baserede undervisningsforløb kan gentænkes og rekonfigureres til forskningsproducerende undervisning, der faciliterer studerendes forskningsprocesser gennem oprettelsen af undervisningsbaserede forskerkolletiver og akademiske partnerskaber.


Artiklen tager udgangspunkt i kurset Design: teori, metode & praksis på kandidatuddannelsen i IT-Didaktisk Design på Aarhus Universitet, der fungerer som didaktisk designeksperiment i form af et research through design (Collins, Joseph & Bielaczyc, 2004; Dalsgaard, 2010).


Artiklen tager udgangspunkt i én af projektgruppernes forløb, der tager sin begyndelse i faget og strækker sig 1 år efter fagets afslutning. Den ene af artiklens forfattere er studerende i projektgruppen, mens den anden af forfatterne er underviser på faget.


Artiklens formål er at pege på de potentialer, undervisningsbaserede forskningskollektiver har for at understøtte studerendes udformning af egen forskning, samt hvorledes sådanne kollektiver og processer kan skabe såkaldte modus 3-forbindelser mellem studerende, underviser, universitet og omverden. Sammenlagt peger forløbet på vigtigheden af, at de studerende oplever sig som ligeværdige partnere i kollektivet, hvor underviseren fungerer som medforsker og medtænker, og hvor deres bidrag har reel samfundsværdi. Ligeledes er det afgørende, at underviseren fungerer som mentor i forskningskollektivet, mens de studerende er ejere af egne forskningsprocesser og -projekter."

 

Testable hypothesis?:

Nej: "Artiklens  formål  er  at  pege  på  de  potentialer,  undervisningsbaserede  forskningskollekti-ver har for at understøtte studerendes udformning af egen forskning, samt hvorledes så-danne  kollektiver  og  processer  kan  skabe  såkaldte  modus  3-forbindelser  mellem  stude-rende,  underviser,  universitet  og  omverden. " - fra abstract

 

Method/materials:

"Vores empiriske grundlag inkluderer således Facebook-gruppens billeder, opslag og diskussioner, studerendes  og  undervisers  refleksive  noter,  formelle  evalueringer  fra  samt  et  spørgeskema  til  alle studerende og endelig en kompilation af forskningskollektivets produkter i form af akademi-ske blogindlæg, eksamensopgaver, posters, videoer, prototyper mv., der dokumenterer forløbet." s85


Et billede i artiklen indikerer at gruppen kan være omkring 5 medlemmer. Ligeledes er der et knækket link i artiklen hvor ordet "fabfive" indgår, altså de fabuløse fem.

 

Statistical generalizations:

1) " Disse  erfaringer  kan  sammenfattes  i  en  række  retningslinjer  for  akademiske  partnerskaber og forskningsproducerende undervisning på modus 3 universitetet:•Fokus   på   didaktisk   visdom   og   dømmekraft   i   designet   af   undervisning, der  sætter  universitetets partnere og deres behov, oplevelse og livsverden over systemiske behov.•Anerkendelse  af  eksistensen  af  shadowy  siblings i  forskningsproducerende  undervisning  og  akademiske  partnerskaber,  som  der  arbejdes  iterativt  og  intentionelt  med  gennem  evalueringer  og  inddragelse  af  de  studerende  som  partnere  i  undervisningsdesignets  videre udformning.•Forpligtigelse   til   ikke   at   lade   de   studerende   i   stikken   som   selvstændige   forskere.   Ligeværdige    forskere    betyder    ikke    ligevidende    eller    ligeøvede    forskere, og forskningsproducerende  undervisning  kræver  en  underviser,  der  på  en  gang  er  partner,  mentor og menneske.•Ansvarlighed   for, at   de   studerende   ikke   ender   med   at   fungere   som   ulønnede assistenter/statister eller en gratis uudnyttet ressource. Universitetet og undervisere skal passe på ikke at blive parasitter på de studerendes tid/produktion.•Tilrettelæggelse  af  processer, der  er  egentlig  forskningsproducerende,  sådan  at  de  studerende ikke kommer til at lege forskere i forskningsimiterende processer  eller  være  forskere sideløbende med, at de er studerede i forskningsparallelle processer." s99


"Disse retningslinjer kan, kombineret med artiklens rammeværk, teoretiske grundlag og empiriske fund sammenfattes i nedenstående 6 principper for undervisningsbaserede forskningskollektiver på modus 3 universitetet:1.Underviseren som mentor: Studerende fungerer som kollektivets ejere og producenter af studenterinitierede og -drevne forskningsprocesser.2.Sammenvævet  og  hybridt  samspil: Studerende,  undervisere,  universitet  og  samfund  er  i  dialog med hinanden gennem undervisningen og fungerer som partnere i kollektivet.3.Understøttet  og  iterativ  forskningspraksis:  Underviseren  fungerer  som  mentor,  der gennem  iterationer  opøver  forskningspraksis  i  kollektivet  med  henblik  på  kollektivets transformation   af   interne   studenteropgaver   til   eksterne   forskningsprodukter   med   samfundsværdi.4.Kollektiv   og   deltagende   forskningsproducerende   undervisning: Underviseren   agerermedforsker  og  medtænker  i  kollektivet,  hvor  undervisningen  har  form  som  dialogiskesamspil    frem    for    monologisk    orkestrering.    Undervisningen    skifter    fra    at    væreforskningsinformeret  eller  forskningsbaseret  til  at  være  forskningsproducerende  medfokus på de studerendes gennemgående forskningsproces.5.Den   studerende   som   akademisk   medborger   i   samfundet: Dannelse   til   akademiskmedborgerskab  gennem  forskningskollektiver  som  refleksive  deltagende  akademiskefællesskaber  med  henblik  på  medborgerlig  samfundsværdi  gennem  at  indgå  i  dialog  oginteraktion med omverdenen på akademiske måder.6.Universitetet   som   åbent   medborgerhus: Undervisning   som   en   integreret   del   afuniversitet   og   omverden,   hvor   de   studerende   er   ligeværdige   partnere   på   såveluniversitet     som     i     omverden.     Omverdenen     integreres     i     undervisningen, ogundervisningen  flyttes  ud  i  omverdenen  gennem  oprettelsen  af  forskningskollektiverhvor universitet og omverden mødes." s99-100

 

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).

(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)

Begge citater er eksempler på implicit generalisering ved at fremhæve en masse etiske retningslinjer for hvilke det antages at frugten ved at overholde dem er vist/kendt i studiet.

Hertil er andet citat et eksempel på et utopisk manifest for et universitet som selvfølgelig aldrig kan lade sig gøre, hvis man tænker lidt over det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...