At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Wiedemann, F. (2018)
Reference:
Wiedemann, F. (2018). Studielederen. Nyttig idiot eller maskinmester?. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 120–133.
https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.26346
Abstract:
"Formålet med artiklen er at identificere erfaringer med studieledelse på danske universiteter og diskutere de udfordringer og perspektiver, det har for varetagelse af funktionen med at sikre kvalitet og udvikling af universitetets undervisning og uddannelser. Empirisk tages der afsæt i studielederes selvrapporterede erfaringer. Analytisk inddrages bl.a. metaforanalyse inspireret af organisations- og ledelses-studier. Artiklen peger på, at studieledere primært arbejder med drift og tilpasning og kan karakteriseres som mellemledere uden formel kompetence. Konsekvensen er, at studieledere har dårlige muligheder for at varetage studiemæssige hensyn og interesser, fordi de står i en svag position over den stigende mængde krav og for-ventninger, de mødes med fra universitetets øvrige ledelse og omverdenen. Som en mulig løsning på denne problemstilling anbefales en professionaliseringsstrategi."
Testable hypothesis?:
Nej: "Artiklen har til hensigt at analysere erfaringer med studieledelse på danske universiteter, herun-der indkredse hvad det er for en ledelsesrolle, som studieledere varetager. Formålet er at disku-tere de udfordringer og perspektiver, det har for studieledernes varetagelse af funktionen med at sikre kvalitet og udvikling af universitetets undervisning og uddannelser." s120
Method/materials:
"I alt 20 studieledere besvarede opfordringen. Nogle af besvarelserne var relativt detaljerede og fyldte fire til fem A4-sider. Andre var kortfattede og blot på en enkelt side. Aldersmæssigt er studielederne cirka 40-65 år, og kønsfordelingen nogenlunde ligelig. Studieledernes anciennitet spænder fra et til to år og til cirka ti år. De studieledere, som indgår i analysen, arbejder alle un-der en decentral model. Ingen af dem er således fuldtidsstudieledere, men varetager i varieren-de grad også opgaver, der knytter sig til undervisning og forskning. " s121
Statistical generalizations:
1) "Der er dog tale om en ledelsesform, som i alt for høj grad er personafhængig. I en tid, hvor såvel interne som eksterne krav og tiltag er stigende, er der behov for en stærkere stemme, som er i stand til at mobilisere det nødvendige modspil til den centrali-sering, standardisering og markedsgørelse, de universitære studie- og uddannelsesmiljøer kon-fronteres med. En professionalisering af studielederfunktionen kan være et bud" s131
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
"...behov for en stærkere stemme..." er essensen af generaliseringen i denne sammenhæng. Udsagnet med sin kontekst har karakter af et bud eller forslag. Det er etisk i sin natur og kategoriseres derfor som en type 5 generalisering.
I dette studie kan man diskutere om der i virkeligheden er forudsætning for generalisering fordi 20 studieledere muligvis er ganske fornuftigt i forhold til den absolutte mængde af studieledere. Når det er sagt bør man huske at anbefalingen til en T-test er 30 observationer (den laveste bar i verden), og at studiets dataindsamling jo er kvalitativ af natur, hvorfor spektrummet af mulige fund fra en given analytisk reduktion af disse data er meget større end for et kvantitativt studie.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar