tirsdag den 8. november 2022

Generalizations 4# Clausen, T., & Hvass, H. (2018)

 At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Clausen, T., & Hvass, H. (2018)


Reference:
Clausen, T., & Hvass, H. (2018). Hvad lærer de studerende, at de skal lære? En undersøgelse af kandidatstuderendes opfattelse og brug af læringsmål. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 5–19. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96686
 
Abstract:
"Tydelige og præcist formulerede læringsmål er et afgørende grundlag for den stu-derendes eksamenspræstation. Derfor er det vigtigt, at de studerende kender til læ-ringsmålene for de fag, de følger, og forstår dem. Alligevel synes der at herske for-skellige opfattelser blandt studerende og undervisere af, hvor centralt beskæftigel-sen med læringsmål står i undervisning og forelæsninger. Denne artikel fokuserer på de studerendes tilgang til læringsmål. Vi baserer undersøgelsen på kvalitativ og kvantitativ empiri og udleder tre analysespor, som vi forfølger: de studerendes for-ståelse af læringsmål, de studerendes brug af læringsmål og de studerendes kriti-ske stillingtagen til læringsmål. Resultaterne af undersøgelsen peger bl.a. på, at studerende efterspørger en nærmere forbindelse mellem undervisning og lærings-mål. Artiklen argumenterer i forlængelse heraf for, at et udvidet fokus på de så-kaldte ”tærskelbegreber” kan bidrage til at højne opmærksomheden på læringsmål i undervisningen og hjælpe med at koble undervisningens indhold til kvalifikations-beskrivelsen. "
 
Testable hypothesis?:
Nej: "Samlet  set,  og  med  udgangspunkt   i   ovenstående   operationalisering,   ønsker   vi   at  besvare   følgende   forsknings-spørgsmål: Hvad kendetegner de studerendes tilgang til læringsmål?" s6
 
Method/materials:
"Antallet  af  fuldt  gennemførte  besvarelser  var  40,  mens  2  respondenter  blev  frasorteret, idet de ikke havde besvaret hele spørgeskemaet." s10

"Som  opfølgning  på  spørgeskemaet  gennemførte  vi  syv  semistrukturerede  forskningsinterviews med studerende fra modulet med udgangspunkt i en interviewguide (Kvale og Brinkmann 2015)." s11

Statistical generalizations:
1) "Samlet set peger undersøgelsen på, at man som underviser har en vigtig rolle med hensyn til at få de studerende til at forstå, bruge og forholde sig til læringsmålene for et modul. Hvis ikke læ-ringsmålene inddrages i undervisningen, risikerer de i bedste fald kun at blive brugt til eksamen, hvor de studerende fortolker dem individuelt, og i værste fald overhovedet ikke at blive brugt. En øget bevidsthed om tærskelbegreber  som  den  lim,  der  binder  kvalifikationsbeskrivelsens  kerne-begreber sammen, kan være en vej til at sætte læringsmålene mere i centrum af undervisningen." s16-17
 
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).

 

(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Generaliseringen er egentlig rimelig forsigtig og laves kun implicit anbefaling til undervisers adfærd. Ikke desto mindre er implikationen at studiets begrænsede omfang kan underbygge at den anbefalede adfærd vil være ønskelig i et ubestemt antal fremtidige situationer. Som med flere af de andre studier er pointen ikke at der er blevet begået en kriminalitet her, men at vi bør have en diskussion om det faktum at forskere ofte enten generaliserer intentionelt på for svagt et grundlag, eller kommunikerer for uforsigtigt. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...