At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Christiansen, R. B., Nortvig, A.-M., & Hejsel, T. (2019)
Reference:
Christiansen, R. B., Nortvig, A.-M., & Hejsel, T. (2019). “Jeg er nogle gange kun én YouTube-video foran børnene”: Læreres forståelser og første erfaringer med Teknologiforståelse som forsøgsfag på grundskolens mellemtrin. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 4(1), 33–55. Hentet fra https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117979
Abstract:
Faget teknologiforståelse er nyt i folkeskolens fagrække, og indhold samt metoder
skal udvikles til relevante læreprocesser. Artiklen her fokuserer på læreres erfaringer
med, forståelse af og forslag til, hvordan mellemtrinsfaget Teknologiforståelse
kan udfoldes.
Med teoretisk udgangspunkt i Mishras og Koehlers TPACK-model (2006) og
metodisk afsæt i grounded theory forsøger artiklen at bidrage med kategoriseringer
af læreres konkrete erfaringer og evalueringer af både det nye fags indholdsområde,
det didaktiske område og det teknologiske område samt overlappene mellem dem.
Testable hypothesis?:
Nej: "Forskningsspørgsmålet, vi besvarer i denne artikel, lyder derfor: Hvilke forståelser, erfaringer og udfordringer har lærere med undervisning i for-søgsfaget Teknologiforståelse som fag på mellemtrinnet?" s35
Method/materials:
"Samtalen i grupperne varede ca. 45 minutt er, og der deltog ca. ott e ressource-personer i hver gruppe. Efter endte gruppesamtaler, hvor fokus var på opnåede erfaringer, blev der samlet op og diskuteret videre i et samlet plenum. Data fra alle samtaler blev lagret som lydfi l og delt mellem artiklens forfatt ere med hen-blik på fælles meningskondensering, kategorisering, analyse og fortolkning." s43
Statistical generalizations:
1) "I sammenhæng med ovenstående peger vores analyser på, at ikke alene det faglige indhold, men også fagdidaktikken er et element, som skal udvik-les i forhold til det nye fag. Mange lærere trækker naturligvis på erfaringer og viden fra undervisning i deres øvrige fag, men da det ses, at eleverne i dett e fag på dett e tidspunkt i forsøget har meget forskellige forudsætninger både indledningsvist og efterfølgende, kan der peges på, at en fagdidaktisk udvikling af især diff erentiering med og om teknologi kan være nødvendig. Lærerne fremhæver i den forbindelse, at der er behov for udvikling af en helt ny kultur for dett e fag, både hvad angår indhold og didaktik." s53
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 1 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar