mandag den 19. december 2022

Generalizations 22# Christiansen, R. B., Nortvig, A.-M., & Hejsel, T. (2019)

 At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Christiansen, R. B., Nortvig, A.-M., & Hejsel, T. (2019)

Reference:

Christiansen, R. B., Nortvig, A.-M., & Hejsel, T. (2019). “Jeg er nogle gange kun én YouTube-video foran børnene”: Læreres forståelser og første erfaringer med Teknologiforståelse som forsøgsfag på grundskolens mellemtrin. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 4(1), 33–55. Hentet fra https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117979

 

Abstract:

Faget teknologiforståelse er nyt i folkeskolens fagrække, og indhold samt metoder

skal udvikles til relevante læreprocesser. Artiklen her fokuserer på læreres erfaringer

med, forståelse af og forslag til, hvordan mellemtrinsfaget Teknologiforståelse

kan udfoldes.

Med teoretisk udgangspunkt i Mishras og Koehlers TPACK-model (2006) og

metodisk afsæt i grounded theory forsøger artiklen at bidrage med kategoriseringer

af læreres konkrete erfaringer og evalueringer af både det nye fags indholdsområde,

det didaktiske område og det teknologiske område samt overlappene mellem dem.

 

Testable hypothesis?:

Nej: "Forskningsspørgsmålet, vi besvarer i denne artikel, lyder derfor: Hvilke forståelser, erfaringer og udfordringer har lærere med undervisning i for-søgsfaget Teknologiforståelse som fag på mellemtrinnet?" s35

 

Method/materials:

"Samtalen i grupperne varede ca. 45 minutt er, og der deltog ca. ott e ressource-personer i hver gruppe. Efter endte gruppesamtaler, hvor fokus var på opnåede erfaringer, blev der samlet op og diskuteret videre i et samlet plenum. Data fra alle samtaler blev lagret som lydfi  l og delt mellem artiklens forfatt  ere med hen-blik på fælles meningskondensering, kategorisering, analyse og fortolkning." s43

 

Statistical generalizations:

1) "I sammenhæng med ovenstående peger vores analyser på, at ikke alene det faglige indhold, men også fagdidaktikken er et element, som skal udvik-les i forhold til det nye fag. Mange lærere trækker naturligvis på erfaringer og viden fra undervisning i deres øvrige fag, men da det ses, at eleverne i dett e fag på dett e tidspunkt i forsøget har meget forskellige forudsætninger både indledningsvist og efterfølgende, kan der peges på, at en fagdidaktisk udvikling af især diff  erentiering med og om teknologi kan være nødvendig. Lærerne  fremhæver  i  den  forbindelse,  at  der  er  behov  for  udvikling  af  en  helt ny kultur for dett e fag, både hvad angår indhold og didaktik." s53

 

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 1 (see typology).

 

(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Der er i princippet tale om en statistisk generalisering implicit i en liste med forslag til forandring. Studiet er dog så vagt skrevet at det ikke ved første gennemlæsning var muligt at udlede hvorvidt det har statistisk kræft (det er dog kvalitative data). Det kræver simpelthen en gennemlæsning mere før jeg kan vurdere om der er tale om ikke-underbyggede statistiske generaliseringer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...