At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Møller, T. E., Schrøder, V., & Rehder, M. M. (2019)
Reference:
Møller, T. E., Schrøder, V., & Rehder, M. M. (2019). Lærerfaglig teknologiforståelse: – digitale teknologiers rekonfiguration fra uddannelse til praksis. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 4(1), 125–143. Hentet fra https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/117983
Abstract:
Denne artikel undersøger digitale teknologiers rekonfi guration i skiftende uddannelseskontekster.
Fra et efteruddannelsesforløb om teknologiforståelse, det 21.
århundredes kompetencer og nye lærerroller følger vi to læreres implementering af
et undervisningsforløb på deres skole, der er inspireret af erfaringer med Padlet-teknologien,
som de har gjort sig i forbindelse med efteruddannelsesforløbet. Selvom
undervisningsforløbet i skolen omhandler kreativitet og kollaboration, bruger
børnene Padlet-teknologien på uventede og ifølge lærerne upassende måder, som
rækker ud over skolens legitime videnspraksis. Vi peger i artiklen på behovet for
en lærerfaglig teknologiforståelse i læreres efteruddannelsesforløb, der indbefatt er
digitale teknologiers rekonfi guration i situerede praksisser, og som favner teknologi
som en kulturkraft.
Testable hypothesis?:
Nej: "Hvordan ændrer relationen mellem ny pædagogisk praksis og ny digital teknologi sig fra uddannelseskontekst til skolepraksis? " s126
Method/materials:
"Vi har produ-ceret data i form af videofi lmede kvalitative interviews med de ott e lærere før og efter deres deltagelse i udviklingsforløbet, og vi har produceret felt-noter og foretaget videoobservationer i forbindelse med lærernes deltagelse i udviklingsforløbet. Ligeledes har vi fulgt to af de ott e lærere tilbage i skolen, hvor disse to lærere har afprøvet et undervisningsforløb, som er forberedt i forbindelse med deres deltagelse i udviklingsforløbet." s130
Statistical generalizations:
1) ". Det er altså ikke alene lærernes teknologiforståelser, der har indfl ydelse på udviklingen af nye undersøgende, producerende og kritiske læreprocesser i skolens praksis. Det har også stor indfl ydelse, hvorvidt sko-lekulturen som sådan er præget af en kulturorienteret eller en instrumentel teknologiforståelse. " s141
2) "En udfordring ikke kun den enkelte lærer, men også skolekulturen som sådan kan imødegå ved i højere grad at inddrage en kulturorienteret teknologiforståelse begrebsmæssigt og praktisk." s141
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Det første citat er en direkte, statistisk generalisering hvori det på baggrund af otte interviews antages at man har påvist at "lærernes teknologiforståelser" "ikke alene" har indflydelse på en række meget vage aspekter af læreprocesser "i skolens praksis". "...skolekulturen"s præg har også indflydelse. Et epistemologisk vidtrækkende og spøjst udsagn.
Andet citat er en anbefaling som indeholder en implicit, statistisk generalisering. Det er angiveligt blevet vist at i lignende fremtidige situationer vil en "kulturorienteret teknologiforståelse" være behjælpelig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar