torsdag den 5. januar 2023

Generalizations 27# Møller, C. H., & Bonde, J. (2019)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Møller, C. H., & Bonde, J. (2019)

Reference:

Møller, C. H., & Bonde, J. (2019). Rumlig organisering for læring: Arkitektstuderendes oplevelser af en tegnesal til 180 personer. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(27), 98–117. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.112642

 

Abstract:

Denne undersøgelse handler om arkitektstuderendes oplevelse af at studere i en tegnesal på 750 m2 med 180 studerende. Casen er et obligatorisk kursus for førsteårsstuderende og det empiriske afsæt er studerendes ugentlige logbøger, interviews og egne noter fra forfatterne, der er ansvarlige undervisere. Der anlægges det perspektiv, at læring konstitueres i dynamiske fællesskaber af aktør-netværk af bl.a. mennesker, traditioner, rum og materialitet (Latour, 2005; Akrich 1992, Lave & Wenger 2003; Keiding, 2012; Tanggaard & Szulevicsz 2013). Undersøgelsen udfolder oplevede fordele og ulemper ved at studere i tegnesalen, ligesom den peger på præsentationer i plenum, antallet af personer og kurset 1:1 dimension, som centrale opmærksomhedspunkter.

 

Testable hypothesis?:

Nej: "I  denne  undersøgelse  stiller  vi  forskningsspørgsmålet:  Hvordan  oplever  de  studerende  kur-sets rumlige organisering i relation til egen læring?" s99

 

Method/materials:

"Undersøgelsens  empiriske  grundlag  er  sammensat:  Vi  har  dels  som  gennemgående  og  an-svarlige  undervisere  løbende  taget  noter,  film  og  fotos  og  diskuteret  forskellige  emner  via  mails og på møder med vores kollegaer, hvilket giver en automatisk dokumentation. " 

"Det  er  obligatorisk  for  denne  type  kurser,  at  de  studerende  leverer  en  digital  logbog,  som  indeholder  refleksioner  over  kurset,  deres  gruppearbejde,  personlige  overvejelser  etc.  Log-bøgerne er personlige og ikke en direkte evaluering af kurset. "

"Derudover  har  vi  anvendt  den  formelle og afsluttende evaluering, som udsendes til alle studerende ved kursets afslutning. Her kan de studerende give deres holdninger og vurderinger til kende anonymt. Endelig blev der  7  måneder  efter  udvalgt  4  tilfældige  studerende  fra  forskellige  institutter  til  deltagelse  i  semistrukturerede og kvalitative interviews (Tanggaard & Brinkmann, 2010)."

s103


"Der er en høj svarprocent på logbøger. Vi anslår at den ligger på omkring 90 %, hvilket samlet set  giver  648  logbøger.  Der  er  udtaget  61  relevante  passager  i  logbøgerne,  og  de  er  i  ud-gangspunktet sorteret i forhold til kursets uger." s104

 

Statistical generalizations:

None

 

Comments:

I have flagged this study as type 1 (see typology).

 

(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Forfatterne får det til at se let ud, fuldstændigt at forholde sig til det konkrete materiale. Et sprogligt mesterstykke ikke engang ved et uheld at komme til at lave statistiske generaliseringer.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...