fredag den 13. januar 2023

Generalizations 29# Simonsen, K. B., & Wichmann-Hansen, G. (2019)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Simonsen, K. B., & Wichmann-Hansen, G. (2019)

Reference:

Simonsen, K. B., & Wichmann-Hansen, G. (2019). Udvikling af studerendes selvstændighed: Stilladsering i bachelorvejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(27), 136–154. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.111028

 

Abstract:

I denne artikel undersøger vi hvordan studerendes selvstændighed kan opøves i

forbindelse med opgaveskrivning. Vi tager afsæt i en teoretisk skelnen mellem

selvstændighed i processen og i produktet og argumenterer for, at sidstnævnte kan og bør trænes undervejs i et opgaveforløb, så de studerende gradvist opnår øget

sikkerhed i videnskabelige formidling. Datagrundlaget er en empirisk case, der indeholder dels en redegørelse for et konkret bacheloropgaveforløb på en samfundsvidenskabelig uddannelse, dels en analyse af forløbets resultater i form af skriftlige evalueringsdata, karakterdata og vejlederens egne observationer. Analysen viser, at vejledere kan fremme progression i studerendes selvstændighed gennem stilladsering, dvs. ved tidligt, gradvist og systematisk at indarbejde forskellige støttende aktiviteter som skriveøvelser, peer-feedback og kollektiv vejledning. Samlet skærper aktiviteterne de studerendes blik på videnskabelige genrekrav og afmonterer dermed meget af den usikkerhed, som de kan have omkring produktkravene til en selvstændig opgave. Resultatet er større mod på opgaveprocessen og højere kvalitet i de endelige produkter.

 

Testable hypothesis?:

Nej: "Hvordan  kan  studerendes  selvstændighed  opøves  i  undervisnings-  og  vejledningsforløb,  der retter sig mod skrivning af større skriftlige opgaver? " s137

 

Method/materials:

"Skriftlige, anonyme evalueringsdata indsamlet online, efter de studerende havde afsluttet forløbet (antal besvarelser: 18, svarprocent: 86). Disse evalueringsdata består for det før-ste af de studerendes svar på 12 lukkede spørgsmål om vurderinger af undervisnings- og vejledningsforløbet  (angivet  på  en  skala  fra  1-5,  hvor  1  angiver  ”helt  uenig”  og  5  ”helt  enig”).  Vi  sammenligner  disse  resultater  med  evalueringsdata  fra  årgangen  af  bachelor-studerende  (antal  besvarelser:  130,  svarprocent:  63)  og  angiver  om  eventuelle  forskelle  i  evalueringsresultaterne er statistisk signifikante (via. tosidet t-test med 95 % konfidensin-terval)." 


"For det andet de studerendes skriftlige svar på to åbne evalueringsspørgsmål, henholds-vis om hvilke dele af forløbet der ”i særlig grad har været en hjælp til at lære stoffet”, hen-holdsvis om de har forslag til forbedringer/har savnet noget. "

s140


"Karaktergennemsnit for de afleverede opgaver fra studerende på det omtalte forløb (19 i alt)  sammenlignet  med  karaktergennemsnittet  for  resten  af  årgangens  bacheloropgaver  (179 i alt). Også her undersøger vi, om en eventuel forskel er statistisk signifikant." s141

 

Statistical generalizations:

1) "For  det  første  vil  vi  understrege  vigtigheden  af,  at  undervisere  og  vejledere  anerkender,  at  selvstændighed  ikke  er noget, de studerende selv må finde ud af at udvikle. Selvstændig formidling i videnskabeli-ge tekster er en kompetence, som kan og skal læres, lige såvel som de studerende skal lære om teori og metode. Derfor bør selvstændighed sættes i scene og præsenteres af undervise-re/vejledere som noget, studerende kan demonstrere i deres produkt, og der bør være mu-lighed  for,  at  de  studerende  kan  øve  denne  kompetence  og  få  feedback  i  strukturerede  rammer." s151 

N: Four more examples.

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).

 

(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)

Først og fremmest er selvstændighed ikke et construct der på nogen måde er blevet valideret og det ville selvfølgelig give mening at samle viden om hvorvidt det overhovedet giver mening at snakke om selvstændighed i videnskabelig forstand, før man laver et studie som er fuldstændigt afhængig af at det findes og kan udvikles.

Uddraget er et eksempel på en type 5 generalisering fordi det igennem opremsningen af etiske bud, implicit antages at den empiriske begrundelse for sådanne bud er givet i studiet og derigennem generaliserbar. Der er tale om en statistisk generalisering fordi bud altid gives med det formål at have en uniform effekt når de appliceres i fremtidige kontekster. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...