At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Thomasen, I. N., Lorenzen, H., & Johnsen, S. (2019)
Reference:
Thomasen, I. N., Lorenzen, H., & Johnsen, S. (2019). Gruppebaserede læringsrum - rummer de læring? Studerendes oplevelser af tre forskellige læringsrum. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(27), 155–176. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.112641
Abstract:
Gruppebaserede læringsrum er karakteriseret ved stor variation i design og aktiviteter, hvilket kan give anledning til uensartet forståelse af rummene. Vi undersøger, hvordan studerende oplever tre læringsrum samt deres betydning for læringsudbyttet. Samtidig undersøges en konkret model; Group Learning Activity Instructional Design Model (GLAID-modellen) som analyseredskab ved design og evaluering af gruppebaserede læringsrum.
Studenterevalueringer samt fokusgruppeinterviews, vedrørende læringsrummene Workshop, Digital Arbejdsportfolio og Opsamling, analyseres og diskuteres under inddragelse af teori om gruppebaseret læring og design af gruppebaserede lærings-aktiviteter.
Overordnet set oplever de studerende de gruppebaserede læringsrum som væsentlige for deres læringsudbytte. Samtidigt ses, at ikke alle studerende anvender rummene som intenderet. GLAID-modellen guider til fokus på aktuelle design-komponenter.
De planlagte læringsrum understøtter potentielt forskellige dele af læreprocessen, men vi når ikke altid i mål med vores intentioner. Facilitering samt tydeliggørelse af intentionen med læringsrummene skal styrkes. GLAID-modellen bidrager til skærpet opmærksomhed og struktureret refleksion og vurderes relevant på flere uddannelsesniveauer.
Testable hypothesis?:
Nej: "Hvordan oplever studerende ved Bioanalytikeruddannelsen de gruppebaserede lærings-rum og deres betydning for læringsudbyttet?"
"I hvilken grad kan GLAID-modellen bidrage som design- og analyseredskab til at identifice-re didaktiske uhensigtsmæssigheder ved gruppebaserede læringsrum?"
s156"
Method/materials:
"E17 64% (33 af 52 studerende) F18 43% (22 af 51 studerende) E18 90% (35 af 39 studerende)"
"Der er afholdt to fokusgruppeinterviews. Henholdsvis 9 og 10 studerende blev via e-mail inviteret til at deltage, og blev samtidig gjort opmærksom på, at det var frivilligt, om de ville deltage. Fem studerende pr. gruppe deltog (tabel 2)" s162
Statistical generalizations:
1) "Det er derfor en nærliggende antagelse, at in-teraktionen fremmes, hvis opgavernes karakter i WS har større fokus på “ægte gruppeaktivite-ter” (De Hei et al., 2016) med problemorientering frem for stoforientering, og hvis strukturenfor WS i højere grad fordrer, at der bidrages med interafhængig viden til en fælles opgave-løsning (Deiglmayr, 2010). " s173
2) "Ved design og implemente-ring af gruppebaserede læringsrum bør der være særligt fokus på tydeliggørelse af mål og intentioner for både studerende og undervisergruppen. Endelig er det centralt, at menings-fulde gruppebaserede læringsrum faciliteres, så de studerende oplever positive, interaf-hængige interaktioner, der fører dem, motiverede gennem læringsprocessen. " s174
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Første uddrag antager, omend i nogenlunde forsigtige termer ("nærliggende antagelse"), foreslår fremmelsen af en interaktion såfremt opgaverne i WS (work shop-læringsrum) har større fokus på "ægte gruppeaktiviteter". Der er således tale om en statistisk generalisering idet at antagelsen indebærer at dette er tilfældet i fremtidige kontekster hvor opgaverne rent faktisk har omtalte fokus (type 4).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar