At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Jensen, B. F. (2020)
Reference:
Jensen, B. F. (2020). Kvalitet i engelskundervisningen på mellemtrinet: et kritisk blik på indhold og metoder. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(2), 116–137. https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123522
Abstract:
Denne artikel bygger på et kritisk, deltagerbaseret aktionsforskningsprojekt, 2018-2019, med det formål at undersøge og udvikle et bud på et teoretisk og pædagogisk grundlag for undervisningen i engelsk på mellemtrinet. I projektets rekognosceringsfase
identificeredes fl ere eksempler på disconnects. På denne baggrund udarbejdedes et aktionsinitiativ med fokus på at skabe sammenhæng imellem disse.
Udover en analyse og diskussion af projektets resultater peger artiklen på mulige bud på en rekonceptualisering af indhold og metoder i engelskundervisningen på mellemtrinet.
Testable hypothesis?:
Nej: "• Hvilke faktorer er af betydning for kvaliteten i engelskundervisningen og elevernes sprogtilegnelse på mellemtrinet i den danske grund-skole?• I hvor høj grad kan erhvervede indsigter om dett e være medvirkende til en rekonceptualisering af gældende praksis i forhold til indhold og metoder i engelskundervisningen på mellemtrinet?" s118
Method/materials:
"De deltagende lærere i projektet var fra to forskellige skoler, den ene en gammel, traditionsrig byskole, og den anden en nybygget skole sammenlagt af tre tidligere landdistriktsskoler, hver med deres karakteristika og udfor-dringer. Den ene lærer var modersmålstalende med 14 års erfaring og under-viste en 3. klasse, der blev til 4. klasse i løbet af projektforløbet. Den anden lærer havde to års erfaring og underviste en 4. klasse, der blev til 5. klasse i løbet af projektet." s123
"Aktionsinitiativet blev gennemført i begge klasser i løbet af september og oktober 2018, ledsaget af deltagende klas-serumsobservationer, refl eksionsmøder samt semistrukturerede interviews med lærere og fi re elever fra hver klasse. Udover de lokalt genererede ind-sigter skulle projektets resultater medvirke til udviklingen af ny viden på et mere generelt niveau ud fra analyser af den indsamlede empiri (forår 2019). Akkumulering af empiri [TITEL] I rekognosceringsfasen af projektet observeredes 11 lektioner i de to klasser med det formål at skabe viden om den konkrete praksis, dens kontekst, samt at kaste et kritisk blik på praksis. ""s124
Statistical generalizations:
1) "I artiklen afdækkes nogle faktorer af betydning for kvaliteten i engelskun-dervisningen og elevernes sprogtilegnelse på mellemtrinet i den danske grundskole, underbygget af andre forskningsresultater på området: vigtig-heden af interaktionsmønstre, der understøtt er sproglige hypotesedannelser, en undervisning, der understøtt er elevers sproglige progression, og vigtig-heden af stilladsering af undervisningen på fl ere niveauer. De erhvervede indsigter peger på fl ere områder, hvor en rekonceptualisering af gældende praksis og metoder ville kunne kvalifi cere didaktiske designs til engelskun-dervisningen på mellemtrinet." s136
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 3 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
I uddraget kommer det til udtryk at studiet skulle kunne underbygge gentænkning af uspecificerede praksisser, altså at resultaterne er generelt sigende og derfor implicit har statistisk kraft i det at de vil kunne appliceres i andre lignende kontekster med lignende effekter (type 5). Der refereres også uspecifikt til "...andre forskningsresultater på området...". Det bør noteres at hvad kvalitativ forskning angår, så må det jo aldrig antages at resultaterne af forskellige studier er sammenlignelige, præcis fordi de er kvalitative (type 3).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar