tirsdag den 17. januar 2023

Generalizations 34# Jensen, B. F. (2020)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Jensen, B. F. (2020)

Reference:

Jensen, B. F. (2020). Kvalitet i engelskundervisningen på mellemtrinet: et kritisk blik på indhold og metoder. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(2), 116–137. https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123522

 

Abstract:

Denne artikel bygger på et kritisk, deltagerbaseret aktionsforskningsprojekt, 2018-2019, med det formål at undersøge og udvikle et bud på et teoretisk og pædagogisk grundlag for undervisningen i engelsk på mellemtrinet. I projektets rekognosceringsfase

identificeredes fl ere eksempler på disconnects. På denne baggrund udarbejdedes et aktionsinitiativ med fokus på at skabe sammenhæng imellem disse.


Udover en analyse og diskussion af projektets resultater peger artiklen på mulige bud på en rekonceptualisering af indhold og metoder i engelskundervisningen på mellemtrinet.

 

Testable hypothesis?:

Nej: "•  Hvilke faktorer er af betydning for kvaliteten i engelskundervisningen og elevernes sprogtilegnelse på mellemtrinet i den danske grund-skole?•  I hvor høj grad kan erhvervede indsigter om dett e være medvirkende til en rekonceptualisering af gældende praksis i forhold til indhold og metoder i engelskundervisningen på mellemtrinet?" s118

 

Method/materials:

"De  deltagende  lærere  i  projektet  var  fra  to  forskellige  skoler,  den  ene  en  gammel, traditionsrig byskole, og den anden en nybygget skole sammenlagt af tre tidligere landdistriktsskoler, hver med deres karakteristika og udfor-dringer. Den ene lærer var modersmålstalende med 14 års erfaring og under-viste en 3. klasse, der blev til 4. klasse i løbet af projektforløbet. Den anden lærer havde to års erfaring og underviste en 4. klasse, der blev til 5. klasse i løbet af projektet." s123


"Aktionsinitiativet blev gennemført i begge klasser  i  løbet  af  september  og  oktober  2018,  ledsaget  af  deltagende  klas-serumsobservationer, refl eksionsmøder samt semistrukturerede interviews med lærere og fi re elever fra hver klasse. Udover de lokalt genererede ind-sigter skulle projektets resultater medvirke til udviklingen af ny viden på et mere generelt niveau ud fra analyser af den indsamlede empiri (forår 2019). Akkumulering af empiri [TITEL] I rekognosceringsfasen af projektet observeredes 11 lektioner i de to klasser med det formål at skabe viden om den konkrete praksis, dens kontekst, samt at  kaste  et  kritisk  blik  på  praksis. ""s124

 

Statistical generalizations:

1) "I artiklen afdækkes nogle faktorer af betydning for kvaliteten i engelskun-dervisningen  og  elevernes  sprogtilegnelse  på  mellemtrinet  i  den  danske  grundskole, underbygget af andre forskningsresultater på området: vigtig-heden af interaktionsmønstre, der understøtt  er sproglige hypotesedannelser, en  undervisning,  der  understøtt er elevers sproglige progression, og vigtig-heden  af  stilladsering  af  undervisningen  på  fl  ere  niveauer.  De  erhvervede  indsigter peger på fl ere områder, hvor en rekonceptualisering af gældende praksis og metoder ville kunne kvalifi cere didaktiske designs til engelskun-dervisningen på mellemtrinet." s136

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 3 and 5 (see typology).

 

(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)

I uddraget kommer det til udtryk at studiet skulle kunne underbygge gentænkning af uspecificerede praksisser, altså at resultaterne er generelt sigende og derfor implicit har statistisk kraft i det at de vil kunne appliceres i andre lignende kontekster med lignende effekter (type 5). Der refereres også uspecifikt til "...andre forskningsresultater på området...". Det bør noteres at hvad kvalitativ forskning angår, så må det jo aldrig antages at resultaterne af forskellige studier er sammenlignelige, præcis fordi de er kvalitative (type 3).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...