tirsdag den 28. februar 2023

Generalizations #72 Holflod, K., & Berg, M. S. (2022)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Holflod, K., & Berg, M. S. (2022)

Reference:

Holflod, K., & Berg, M. S. (2022). Materialitet, kropslighed og kommunikation i legeeksperimenter på tværs af uddannelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(33). https://doi.org/10.7146/dut.v17i33.131907


Abstract:

Formålet med denne artikel er at undersøge og diskutere legende tilgange til læring i samarbejde på tværs af pædagog- og læreruddannelsen med afsæt i legeeksperimenter i ”BA-Lab”, der udvikles som et legende sted og rum for kollaborativ, kreativ og dialogisk udvikling af og refleksion over bachelorprojekter. Artiklen viser med metodologisk inspiration fra Design-Based Research, hvordan ”BA-Lab” som iterative legeeksperimenter gennemført i 2021 skaber nye rum for studerendes handling og deltagelse på tværs af professions- og uddannelsesgrænser. Dette udfoldes i tre overordnede temaer om 1) ”Legeframing” og kommunikative strategier, 2) Legeeksperimenter med kropslighed og følelser og 3) Legematerialer i relationelle og refleksive perspektiver. Til sidst diskuteres kollaborativ og tværgående udvikling af BA-Lab i relation til designprincipper som fælles sprog for pædagogisk udvikling og eksperimenteren samt pædagogiske implikationer, muligheder og opmærksomheder for (legende) videregående uddannelse.


Testable hypothesis?:

Nej: "Det  er  dermed  pædagogiske eksperimenter med legende undervisningsformer og læreprocesser, hvor hensigten er at undersøge, hvordan legende  tilgange  til læring  opleves  på  tværs  af  uddannelsesgrænser  og  hvordan  det  influerer  samarbejde  mellem  uddannelser,  fagligheder  og  professioner.  Artiklen  rammesætter  indledningsvist  legende  samarbejde  på tværs af professioner og uddannelser som kontekstuel baggrund for den empiriske undersøgelse. Herefter beskrives  artiklens  adressering  af  det  legende  i  uddannelsesmæssige  samarbejds-   og  læreprocesser  som  en  kommunikativ og social rammesætning (”framing”) af virkeligheden suppleret af perspektiver på kropslighed og objekter." etc. s48


Method/materials:

"De seks didaktiske designs (med temaer såsom ”Leg med problemstilling”, ”Leg med metode” og ”Leg med empiri”) varede hver to timer, havde mellem 6-30 deltagende studerende og indeholdt legeeksperimenter, hvor  legende  og  pædagogiske  teorier  blev  afprøvet  for  at  udvikle  nye  legende  læreprocesser  på  tværs  af  uddannelser  og  professioner  (Barab  &  Squire,  2004;  Brown,  1992).  I  fælles  evalueringer  og  refleksioner  over  første iteration med undervisere blev designprincipper for BA-Lab udviklet, som guidede udvikling og didaktisk design af anden iterations legeeksperimenter, og blev revideret i evalueringen af anden iteration. I DBR afspejler designprincipper  kontekstsensitive  betingelser,  der  fremskriver  viden  til  at  guide  og  kvalificere  praksis  og  forskning i uddannelser (Anderson & Shattuck, 2012: 16-17)" s51


"Denne artikel inddrager kvalitativt empirisk materiale fra observationer og feltnoter (n=6) fra eksperimenterne, studerendes skriftlige oplevelsesbeskrivelser (n=20), billeddokumentation af legende processer og materielle konstruktioner (n=46) samt transskriberede lydoptagelser af dialogiske refleksionsrum (n=6) á 1-1,5 timer med hhv. studerende og undervisere. Empirien er bearbejdet med afsæt i tematisk analyse (Brandi & Sprogøe, 2019; Braun & Clarke, 2021) for at undersøge mønstre på tværs af materialet og konstruere temaer, der tager højde for forskerens egen refleksive positionering i disse processer og dennes aktive rolle i at konstruere temaer (Braun & Clarke, 2019). Kodning af materialet og udvikling af temaer betragtes som deskriptiv (semantisk) og interpreterende (latent) ved både at forholde sig til forskerens egen viden som en ressource i at identificere mindre eksplicitte mønstre og samtidig repræsentere begreber og perspektiver, som de kommer til udtryk i det empiriske materiale (Braun & Clarke, 2021)" s52


Statistical generalizations:

1) "Undersøgelsen viser, hvordan legende rammesætninger og objekt-medieret samarbejde befordrer deltagelse på tværs af professioner og uddannelser. Ved at rammesætte undervisnings- og læringsrum som legende – og deraf  som  eksperimenterende,  udforskende  og  kropsligt-affektive  undervisningssituationer  i  uddannelse  – skabes der muligheder for faglig og kollaborativ udvikling af BA-projekter, perspektivdannelse og -udveksling samt   generativt   samarbejde." s60


Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Citatet er et af mange lignende som antager vage, generelle effekter af typen:

[legende rammesætning og objekt-medieret samarbejde] ->

[deltagelse på tværs af professioner og uddannelser] (type 4).


N: En implicit problemstilling er jo at afgrænse så vag en effekt fra den virkelige verden.

De fleste mennesker laver objekt-medieret samarbejde til daglig, og mon ikke nogle af

dem synes at det er en leg?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...