tirsdag den 28. februar 2023

Generalizations #71 Breining, A. M. B., & Bjerre, J. (2022)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Breining, A. M. B., & Bjerre, J. (2022)

Reference:

Breining, A. M. B., & Bjerre, J. (2022). Rammeskift og repositionering: Hvordan påvirker COVID-19-lockdown læreres syn på skole-hjem-samarbejdet?. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 7(2), 25. https://doi.org/10.7146/lup.v7i2.132895


Abstract:

I artiklen sammenligner vi tre læreres syn på skole-hjem-samarbejdet før og under lockdown i forbindelse med indsatsen mod COVID-19. Lærerne er udvalgt på baggrund af et tidligere studie, da de positionerer sig på tre meget forskellige måder i forhold til skole-hjem-samarbejdet. På baggrund af interviews med disse lærere foretaget før og under lockdown, analyserer vi (1) forskelle og ligheder mellem de tre læreres syn på skole-hjem-samarbejdet inden lockdown, og undersøger dernæst (2) med udgangspunkt i Goffmans rammeteori og positioneringsteori, hvordan de respektive lærere håndterer det rammeskift, som omlægningen til hjemmeundervisning efter reglerne for nødundervisning medfører. Konklusionen er, at lærerne fastholder deres forskellige positioneringsstrategier i forhold til forældrene, hvilket giver dem særdeles forskellige udgangspunkter for at repositinere sig efter det rammeskift, som hjemmeundervisningen udgør.


Testable hypothesis?:

Nej: "Ud  fra  denne  hensigt  ønsker  vi  i  dett  e  studie  at  undersøge  relationen  mellem  den  måde, hvorpå individuelle lærere forstår skole-hjem-samarbejdet, og den måde, de samarbejder under nedlukningen." s79


Method/materials:

"De følgende interviews er blev indhentet på baggrund af en interviewunder-søgelse med lærere, som blev igangsat, samtidig med COVID-19-pandemien udvikledes. De første interviews blev udført i perioden 2.-6. marts 2020. Da nedlukningen blev iværksat, blev der i perioden 25.-30. april foretaget ekstra interviews med udvalgte lærere med henblik på at undersøge, hvordan de håndterede samarbejdet med forældrene under nedlukningen." s80 


og


"Som beskrevet tidligere valgte vi tre lærere, der kunne identifi ceres ud fra, at de har meget forskellig tilgang til samarbejdet, og at de positionerer sig selv meget forskelligt." s80


Statistical generalizations:

1) "Når det gælder den samlede forskning, der peger på, at samarbejdet netop baserer sig på en indforståethed om, at forældrene skal indordne sig skolens normer og værdier, så kan vi tilføje, at det ser ud til, at der er temmelig for-skellige versioner af, hvad dett e arbejde så mått e indebære.I denne forbindelse synes ikke mindst social baggrund at spille ind (Bern-stein,  2000  [1996],  2009  [1990]).  Vi  har  undersøgt  tre  lærere  fra  skoler  med  forskellige kulturelle kontekster." s98


2) "Der synes således i dett  e begrænsede materiale at være en form for strukturel overens-stemmelse  mellem  forældrenes  socioøkonomiske  baggrund  og  den  fortæl-lelinje,  som  læreren  lægger.  Denne  overensstemmelse  lægger  op  til  videre  undersøgelser. Kan denne overensstemmelse siges at udgøre noget generelt? Sker  der  en  særlig  selektion  på  skolerne  af  lærere  med  bestemte  holdninger  til  forældrene?  Tilegner  nyansatte lærere sig en skoles særlige kultur for samarbejdet med forældre? Eller udvikler samarbejdet sig ud fra et samspil af denne type faktorer?" s98


3) "Denne parentes er dog nok problematisk, da forskning netop tyder på, at opdragelsesmønstre er afgørende for elevernes forudsætning for at samarbejde indenfor en sko-lekultur." s99


Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


I første citat refereres til et andet studie, men ikke for at underbygge dette studies resultater, derfor er der blot tale om en direkte generalisering. Andet citat er et eksempel på en ting man kan gøre for ikke at generalisere. Der implikeres så at sige med en kanon. I tredje citat opfordres til, med “da forskning netop tyder på” (uden reference i øvrigt), et fokus på opdragelsesmønstre (type 4 og 5).


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...