tirsdag den 28. februar 2023

Generalizations #75 Nordentoft, H. M., & Møller, K. L. (2022)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Nordentoft, H. M., & Møller, K. L. (2022)

Reference:

Nordentoft, H. M., & Møller, K. L. (2022). Emotionelt arbejde og læring i asynkron peer-feedback. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(33). https://doi.org/10.7146/dut.v17i33.129425


Abstract:

Tidligere forskning i peer-feedback har fokuseret på, hvordan kognitive og indholdsmæssige frem for emotionelle forhold har betydning for studerendes læring. Denne artikel undersøger sammenhænge mellem deres læring og det det emotionelle arbejde, der kan være forbundet med asynkron peer-feedback via Screencast. I et emotionssociologisk perspektiv undersøger vi med afsæt i tre fokusgruppeinterviews, hvordan informanterne oplever at få og give peer-feedback til en ”usynlig” modtager. Resultaterne viser, at asynkron peer-feedback har et stort lærings-potentiale, hvor studerende får indsigt i egne opgaver gennem indblik i medstuderendes arbejde. Følgende tre emotionelle balancer præger deres peer-feedback og emotionelle arbejde: 1. At udvise personligt nærvær samtidig med faglig distance. 2. At integrere egne forventninger med modtagers. 3. At balancere faglig sikkerhed og usikkerhed. Vi sammenfatter disse fund i en dialogisk model, der kan anvendes i kvalificeringen af studerendes arbejde med peer-feedback på synkrone møder før og efter asynkron peer-feedback.


Testable hypothesis?:

Nej: "Denne  artikel  undersøger  sammenhænge mellem deres læring og det det emotionelle arbejde, der kan være forbundet med asynkron  peer-feedback  via  Screencast.  I  et  emotionssociologisk  perspektiv  undersøger  vi  med  afsæt i tre fokusgruppeinterviews, hvordan informanterne oplever at få og give peer-feedback til en ”usynlig”  modtager." - abstract


Method/materials:

"Fra starten af valgfaget har vi arbejdet med at skabe og understøtte et socialt og trygt undervisningsmiljø,  hvor  de  studerende  arbejder  sammen  på  tværs  af  de  kandidatuddannelser,  som  leverer  studerende  til  valgfaget.  Der  er  25  studerende  på  holdet  i  aldersgruppen  20-25  år. " s100


Statistical generalizations:

1) "For  det  første  tyder  de  analytiske  fund  på,  at  PFB  via  SC  rummer  et  stort  læringspotentiale.  Informanterne  beskriver,  hvordan  det  har  givet  dem  en  dybere  forståelse  både  for  deres egen skriftlige opgave og for deres egen proces med at skrive den" s111


2) "Afslutningsvis præsenterer en model, som vi foreslår, at undervisere og vejledere kan anvende som  optakt  til  arbejdet  med  asynkron  PFB  i  på  SC  på  et  indledende  synkront  og  fysisk  møde  før  den  asynkrone PFB." s111

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Første citat er rimelig forsigtigt. Generaliseringen bæres udelukkende af ordet "tyder", som kan bruges i fremtiden i en lignende kontekst, med et relevant problem, til at sige at forskningen tyder på. Forskningen forstået som denne artikel har dog ikke meget slagkraft til at tyde på noget (type 4).


Andet citat er et forslag til at anvende den præsenterede model, implikationen værende at studiet understøtter dens anvendelse i fremtidige scenarier (type 5).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...