At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Østergaard, L. G., Maribo, T., & Hansen, J. S. (2018)
Reference:
Østergaard, L. G., Maribo, T., & Hansen, J. S. (2018). Brug af portfolioopgaver og peer feedback for at øge sammenhæng og studenterinddragelse i undervisningen – et praksiseksempel. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 152–168.
https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96761
Abstract:
Formålet er at beskrive, hvordan portfolioopgaver og peer feedback kan øge sammenhængen og studenterinddragelse i et kursusforløb.
De studerende opnår indstillingsbetingelse til eksamen på deres semesterkursus ved godkendelse af mindst tre af fem portfolioopgaver. Der er tre individuelle opgaver med peer feedback og to gruppeopgaver.
I evalueringen af forløbet blev der anvendt elektroniske kursusevalueringer af alle studerende, semistruktureret interview med én studerende og mundtlige evalueringer med hhv. studerende og undervisere.
Vores resultater indikerer, at brug af portfolioopgaver og peer feedback har øget sammenhængen i kursusforløbet og sikret, at de studerende arbejder med det fag-lige stof mellem undervisningsgangene. Det har bidraget til at fremme brugen af dybdelæringsstrategi og øget refleksion. Vi vurderer, at kriteriebaserede feedback-vejledninger og rubrics har højnet de studerendes tryghed og øget kvaliteten af de-res opgavebesvarelser. Vi anser det som nødvendigt for gennemførelse af peer feedback, at de komplicerede processer ved peer feedback understøttes af et stabilt og velfungerende digitalt peer feedback-værktøj.
Testable hypothesis?:
Nej: "Formålet med denne artikel er at beskrive, hvordan brug af portfolioopgaver og peer-feedback kan skabe sammenhæng i et undervisningsforløb, sikre, at de studerende arbejder med det fagli-ge stof mellem undervisningsgangene, og gøre de studerende til medskabere af undervisningen. Artiklen beskriver de pædagogiske principper, den praktiske udførelse og evaluering af forløbet. Derudover diskuteres både de praktiske erfaringer og de pædagogiske principper." s153
Method/materials:
"Kurset består af 17 undervisningsgange á 4 lektioner og afsluttes med en 4 timers skriftlig eksamen. Der er ca. 25 studerende på holdet." s153
"I evaluering af forløbet har vi anvendt skriftlig kursusevaluering udsendt til alle studerende på kurset, semistruktureret interview af én studerende og mundtlig evaluering med alle studerende på kurset samt undervisere. " s158
" I alt har 20 ud af 23 studerende besva-ret kursusevalueringen for kurset Tværfaglig og Tværsektoriel Rehabilitering efter forløbet i 2017. 70 % af de studerende har vurderet deres udbytte af portfolioopgaverne som værende stort udbytte eller meget stort udbytte (figur 3). Ud af de 20 studerende er portfolioopgaverne nævnt af 10 studerende i fritekstfeltet, hvori de har kunnet beskrive, hvad de synes har været godt ved kurset." s159
Statistical generalizations:
1) "Det er vigtigt, at de komplicerede processer ved peer feedback understøttes af et stabilt og vel-fungerende digitalt peer feedback-værktøj. Derudover kan det være hensigtsmæssigt, at der tilknyttes ressourcer, f.eks. i form af ph.d-studerende, der som undervisningsassistenter kan involveres i feedback og bedømmelse af portfolioopgaverne under vejledning og sparring med underviseren. Kriteriebaserede feedbackvejledninger og rubrics højner kvaliteten og de stude-rendes tryghed både i opgaveskrivning, i evalueringsprocessen og ved modtagelse af peer feed-back." 166
2) "Optimalt burde vi have foretaget flere interview for at få en bredere vifte af de studerendes op-levelser og dermed en større grad af datamætning (Kvale, & Brinkmann, 2015)." s162
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request
Citat 1 er en uformel liste af hensyn eller retningslinjer som bør følges, hvis lignende resultater (f.eks. højnet kvalitet og "de studerendes tryghed") skal opnås i fremtiden. Derfor er implikationen at studiet kan underbygge denne statistiske generalisering (type 5).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar