mandag den 28. november 2022

Generalizations 16# Østergaard, L. G., Maribo, T., & Hansen, J. S. (2018)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Østergaard, L. G., Maribo, T., & Hansen, J. S. (2018)

Reference:

Østergaard, L. G., Maribo, T., & Hansen, J. S. (2018). Brug af portfolioopgaver og peer feedback for at øge sammenhæng og studenterinddragelse i undervisningen – et praksiseksempel. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 13(24), 152–168. 

https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96761 

 

Abstract:

Formålet er at beskrive, hvordan portfolioopgaver og peer feedback kan øge sammenhængen og studenterinddragelse i et kursusforløb.


De studerende opnår indstillingsbetingelse til eksamen på deres semesterkursus ved godkendelse af mindst tre af fem portfolioopgaver. Der er tre individuelle opgaver med peer feedback og to gruppeopgaver.


I evalueringen af forløbet blev der anvendt elektroniske kursusevalueringer af alle studerende, semistruktureret interview med én studerende og mundtlige evalueringer med hhv. studerende og undervisere.


Vores resultater indikerer, at brug af portfolioopgaver og peer feedback har øget sammenhængen i kursusforløbet og sikret, at de studerende arbejder med det fag-lige stof mellem undervisningsgangene. Det har bidraget til at fremme brugen af dybdelæringsstrategi og øget refleksion. Vi vurderer, at kriteriebaserede feedback-vejledninger og rubrics har højnet de studerendes tryghed og øget kvaliteten af de-res opgavebesvarelser. Vi anser det som nødvendigt for gennemførelse af peer feedback, at de komplicerede processer ved peer feedback understøttes af et stabilt og velfungerende digitalt peer feedback-værktøj.

 

Testable hypothesis?:

Nej: "Formålet  med  denne  artikel  er  at  beskrive,  hvordan  brug  af  portfolioopgaver  og  peer-feedback kan skabe sammenhæng i et undervisningsforløb, sikre, at de studerende arbejder med det fagli-ge stof mellem undervisningsgangene, og gøre de studerende til medskabere af undervisningen. Artiklen beskriver de pædagogiske principper, den praktiske udførelse og evaluering af forløbet. Derudover diskuteres både de praktiske erfaringer og de pædagogiske principper." s153

 

Method/materials:

"Kurset består af 17 undervisningsgange á 4 lektioner og afsluttes med en 4 timers skriftlig eksamen. Der er ca. 25 studerende på holdet." s153


"I  evaluering  af  forløbet  har  vi  anvendt  skriftlig  kursusevaluering  udsendt  til  alle  studerende  på  kurset, semistruktureret interview af én studerende og mundtlig evaluering med alle studerende på kurset samt undervisere. " s158


" I alt har 20 ud af 23 studerende besva-ret  kursusevalueringen  for  kurset  Tværfaglig  og  Tværsektoriel  Rehabilitering efter  forløbet  i  2017.  70  %  af  de  studerende  har  vurderet  deres  udbytte  af  portfolioopgaverne  som  værende  stort  udbytte  eller meget  stort  udbytte  (figur  3).  Ud  af  de  20  studerende  er  portfolioopgaverne  nævnt  af  10  studerende  i  fritekstfeltet,  hvori  de  har  kunnet  beskrive,  hvad  de  synes  har  været  godt ved kurset." s159

 

Statistical generalizations:

1) "Det er vigtigt, at de komplicerede processer ved peer feedback understøttes af et stabilt og vel-fungerende  digitalt  peer  feedback-værktøj.  Derudover  kan  det  være  hensigtsmæssigt,  at  der  tilknyttes  ressourcer,  f.eks.  i  form  af  ph.d-studerende,  der  som  undervisningsassistenter  kan  involveres  i  feedback  og  bedømmelse  af  portfolioopgaverne  under  vejledning  og  sparring  med  underviseren.  Kriteriebaserede  feedbackvejledninger  og  rubrics  højner  kvaliteten  og  de  stude-rendes  tryghed  både  i  opgaveskrivning,  i  evalueringsprocessen og ved modtagelse af peer feed-back." 166


2) "Optimalt burde vi have foretaget flere interview for at få en bredere vifte af de studerendes op-levelser  og  dermed  en  større  grad  af  datamætning  (Kvale,  &  Brinkmann,  2015)." s162

 

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request


Citat 1 er en uformel liste af hensyn eller retningslinjer som bør følges, hvis lignende resultater (f.eks. højnet kvalitet og "de studerendes tryghed") skal opnås i fremtiden. Derfor er implikationen at studiet kan underbygge denne statistiske generalisering (type 5).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...