At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Molbæk, M., & Hølvig Mikkelsen, S. (2018)
Reference:
Molbæk, M., & Hølvig Mikkelsen, S. (2018). Rum for udvikling af praksis-, professions- og forskningsviden?. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 3(1), 32–52. https://doi.org/10.7146/lup.v3i1.97591
Abstract:
Denne artikel adresserer muligheder og udfordringer i relationerne mellem læreruddannelse, profession og forskning og har til formål at undersøge, hvordan samspillet mellem den praksis (og teori), der er i folkeskolen, og den teori (og praksis), lærere og lærerstuderende møder på grund- og efteruddannelsen, kan faciliteres.
Problemstillingen behandles teoretisk og empirisk med udgangspunkt i et forsknings- og udviklingsprojekt designet med intentionen om at skabe ligeværdige og udviklende møder mellem praksis-, professions- og forskningsviden.
I artiklen præsenterer vi fund vedrørende den måde, vi organiserer forsknings- og udviklingsprojekter på, samt forhold omkring tid og muligheden for en dybere forståelse af praksis.
Konklusionen er, at hvis vi vil facilitere møder mellem forskellige typer af viden og ad den vej skabe reel kompetenceudvikling for alle involverede aktører, er vi nødt til at rammesætte vores forsknings- og udviklingsprojekter, så de både understøtter en systematisk og differentieret tilgang, og vi må prioritere tid til fordybelse samt udvikle en samarbejdende kultur med fokus på en analyserende tilgang til udvikling af alle aktørers praksis. Vores fund og konklusioner indeholder endvidere nye perspektiver på, hvordan vi kan se og praktisere læreruddannelse.
Testable hypothesis?:
Nej: "Med udgangspunkt i undersøgelsesspørgsmålet: ’Hvilke muligheder og udfordringer ser vi i samarbejde om læreres kompetenceudvikling, der har som ambi-tion at understøtte samspil mellem forsknings-, professions- og praksisviden med det formål at udvikle alle aktørers praksis?”" s33
Method/materials:
"Empirien i denne del af projektet består af to transskriberede fokus-gruppeinterview med fire lærere fra hver af de to deltagende skoler, alle deltagende læreres evaluerings- og refleksionsark efter fem møder rammesat som didaktiske samtaler, to evaluerende workshops på de to skoler samt egne og studerendes refleksionsnotater under forløbet. " s34
Statistical generalizations:
1) "Vores undersø-gelse og fund peger imidlertid samtidigt på, at hvis man vil understøtte en reel kompetenceudvikling for alle aktører i samspillet mellem vidensformerne, må der i højere grad medtænkes en række strukturelle og pragmatiske for-hold, der ikke umiddelbart kommer til syne i den seneste forskningslittera-tur inden for kompetenceudviklingsfeltet. " s45
2) "En grundlæggende præmis for at lærings- og udviklingsprocessen lykkes, er, at alle tør åbne deres praksis og refleksioner for hinanden. Det kan være en overvindelse for mange og kan indledningsvis virke både irriterende og unø-digt forstyrrende i en travl hverdag, der i udgangspunktet af mange betragtes som en velfungerende praksis. " s46
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Første citat er en påstand om at studiet kan vise, som en statistisk generel tendens, "at hvis man vil understøtte en reel kompetenceudvikling for alle aktører i samspillet mellem vidensformerne, må der i højere grad medtænkes en række strukturelle og pragmatiske for-hold..." (type 4).
Andet citat er et krav som skal efterleves hvis studiets resultater skal genfindes i fremtidige applikationer. Implikationen er at studiet kan underbygge sådan en statistisk generalisering (type 5).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar