At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Jørgensen, A. H. (2020)
Reference:
"Jørgensen, A. H. (2020). De må mere på banen! Lærerens afhængighed af forældrene i den fleksible skole. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 73–91. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121023
"
Abstract:
Denne artikel undersøger, hvordan politiske strømninger, bl.a. via den nye skolereform, har påvirket skolens felt og medført en øget fl eksibilitet og dermed større afhængighed mellem lærere og forældre. For at illustrere dette analyserer artiklen relationer og interaktioner mellem forældre med migrantbaggrund og lærere. Et af artiklens mål er at belyse, hvordan skolens stigende forventninger til forældres engagement og deltagelse i deres børns skolegang påvirker forældrene på forskellig vis, samt hvordan det påvirker læreres opfattelser af, hvad det vil sige at være en god skoleforælder. På baggrund af et feltarbejde på en folkeskole i København analyserer artiklen, hvordan forskellige begrænsninger i en migrantfamilies liv forhindrer dem i at fremstå som ”synlige”, ”engagerede” og ”aktive” skoleforældre, hvilket var de anerkendte måder at performe forældreskab på, set fra lærernes perspektiv. Dette bevirkede, at lærerne kunne opleve visse forældre som apatiske og fraværende på trods af lærernes begrænsede indsigt i og forståelse for forældrenes livsverden og den viden, de ressourcer og evner, som forældrene hver især besad. Artiklen belyser endvidere lærernes tvetydige position i denne problemstilling, og hvordan den
fleksible skole gjorde dem afhængige af, at forældrene ”var på”.
Testable hypothesis?:
Nej: "Et af artiklens mål er at belyse, hvordan skolens stigende forventninger til forældres engagement og deltagelse i deres børns skolegang påvirker forældrene på forskellig vis, samt hvordan det påvirker læreres opfatt elser af, hvad det vil sige at være en god skoleforælder." abstract
Den vil alt muligt den artikel
Method/materials:
"Under feltarbejdet lavede jeg deltagerobservation i to børnehaveklas-ser samt en 7. klasse. Her deltog jeg i hverdagslivet på skolen og observe-rede bl.a. halvtreds skole-hjem-samtaler fordelt over de tre klasser, som jeg lavede deltagerobservation i. Disse samtaler inkluderede både forældre med migrantbaggrund samt forældre, der var født i Danmark og havde dansk baggrund. Herudover deltog jeg også i forældremøder og andre forældre-arrangementer på tværs af klasserne. Feltarbejdet på skolen gav mig ind-sigt i skole-hjem-samarbejdets praksisser og dynamikker fra forskellige vinkler. Ved at observere hverdagslivet på skolen fi k jeg indblik i lærernes forventninger til skoleforældre, hvad lærerne bed mærke i, og hvad der aktualiserede forskellige praksisser. Feltarbejdet gav også indsigt i, hvordan familier blev talt til, eller ikke talt til, samt hhv. forældres og læreres for-skellige oplevelser af de samme møder. Udover feltarbejdet gennemførte jeg 50 semistrukturerede interviews med hhv. forældre og skoleprofessionelle. Alle personlige navne, skolen og klasserne er ændret for at sikre anonymitet, og alle forældre, elever og lærere har givet tilsagn til at deltage i mit studie. Således er alle etiske standarder for antropologisk feltarbejde blevet fulgt (se AAA, 2012). " s79
Statistical generalizations:
1) "Således er det en vigtig pointe, at dynamikkerne i sko-le-hjem-samarbejdets terræn skaber ulige vilkår for andre end migrantforæl-dre. Der synes dog at gælde nogle særlige risikofaktorer for migrantforældre, som det kan være vigtigt at udskille og have øje for. Det kan være risikofakto-rer, der er forårsaget af sproglige udfordringer eller manglende kendskab til skole-hjem-samarbejdets implicitt e forventninger eller læreres forventnings-fatt igdom til migrantforældres evner som stimulerende forældre. Alt sammen faktorer, som lærere bør gøre sig bevidste om og refl ektere over." s90
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
I citatet antages det at studiets empiriske slagkraft underbygger et udsagn om at de nævnte problemstillinger generelt ville kunne mitigeres, eller mindskes, hvis blot lærere gjorde sig bevidst om dem og reflekterede over dem (type 5). Det er selvfølgelig en antaget effekt som, selv hvis man havde lavet et studiet der kunne indikere den, ville være ekstremt svær at vise på en fornuftig måde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar