tirsdag den 14. februar 2023

Generalizations #38 Nielsen, L. O., Emtoft, L., Gents, S. D., & Eeg, H. (2020)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Nielsen, L. O., Emtoft, L., Gents, S. D., & Eeg, H. (2020)

Reference:

"Nielsen, L. O., Emtoft, L., Gents, S. D., & Eeg, H. (2020). Lærerperspektiver på inklusion i matematik og dansk. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 115–134. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121025"


Abstract:

Artiklen undersøger lærernes opfatt else af forholdet mellem inklusion og fagdidaktiske forståelser i matematik og dansk. Sammenhængen mellem inklusion og fagdidaktik er kompleks og underbelyst i forskningen, og artiklen stiller netop skarpt på, at inklusion indeholder både en fagdidaktisk og en social dimension. Analysen af datamaterialet peger på tre grundperspektiver, som beskriver lærernes måde at forstå inklusion og faglighed på: det enstrengede lærerperspektiv, det nuancerede lærerperspektiv og det mangefacett erede lærerperspektiv. Artiklen sandsynliggør, at de lærere, der lykkes bedst med at inkludere elever med særlige behov, er de lærere, som både kan faget i dybden og i bredden, og som er i stand til at justere

undervisningen løbende.


Testable hypothesis?:

Nej: "Artiklen  undersøger  lærernes  forståelse  af  deres  praksis  med  fagdidak-tik  og  inklusion,  og  hvilken  betydning  det  får  for  elevernes  mulighed  for  deltagelse  og  inklusion.  På  baggrund  af  den  empiriske  dataindsamling  og  analyse  præsenterer  artiklen  tre  lærerperspektiver,  der  beskriver  lærernes  måde  at  italesætt  e  og  forstå  inklusion  og  fagdidaktik  på:  det  enstrengede  lærerperspektiv,  det  nuancerede  lærerperspektiv  og  det  mangefacett erede lærerperspektiv. Analysen og fundene diskuteres efterfølgende. " s116


Method/materials:

"Vi har foretaget ca. 90 timers observation af henholdsvis dansk- og mate-matikundervisningen  i  ti  forskellige  klasser  på  ott  e  forskellige  skoler.  Alle  skolerne  i  udkantskommuner  i  Region  Sjælland. Lederne  udvalgte  lærere  til deltagelse i projektet ud fra kriterier om, at de var linjefagsuddannede i dansk eller matematik, underviste på mellemtrinnet og havde tid og lyst til at deltage. Disse observationer har dannet grundlag for ti lærerinterviews." s119


Statistical generalizations:

1) "Artiklen  viser, at der er en sammenhæng mellem lærernes fagdidaktiske repertoire, deres  inklusionsperspektiv  og  elevernes  mulighed  for  accept,  tilstedevæ-relse, deltagelse og præstation. Igennem artiklen har vi vist, hvordan lærere har  forskellige  perspektiver  på  inklusion  og  fagdidaktik,  hvilket  potentielt  medfører meget forskellige deltagelsesmuligheder for eleverne. Det gælder ikke kun for elever med særlige behov, men alle elever." s130-31


2) "Det  kan  synes  lidt  banalt,  at  det  er  de  lærere  med  størst  fagdidaktisk  faglighed, der bedst håndterer inklusion, men artiklen nuancerer dett e ved at  vise,  hvilke  refl eksioner der ligger til grund. De er gode til at justere og omforme, således at eleverne får mulighed for at deltage og udvikle sig fag-ligt og dermed blive en del af læringsfællesskabet i klassen. Derudover ser det også ud til, at evnen til fagdidaktisk justering er helt afgørende for, hvor-dan lærerne kan se børn med særlige behov. Kommer læreren til kort fag-didaktisk,  er  det  tilsyneladende  svært  at  bevare  det  relationelle  perspektiv  på  inklusion,  også  selv  om  lærerne  som  udgangspunkt  omtaler  undervis-ningen  og  eleverne  ud  fra  et  relationelt  perspektiv  og  rigtig  gerne  ville  se  eleverne i den sociale kontekst." s131

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


I første citat antages det at studiet er slagkraftigt nok til at underbygge nogle årsagssammenhænge der formuleres som om de vil gælde fremadrettet. Man kan sige at disse årsagssammenhænge er så vagt formuleret at de forekommer almengyldige, men det betyder ikke at studiet kan underbygge dem (type 4). 

I andet citat gives nogle bud på de eftertragtede kvaliteter som de "lærere med størst fagdidaktisk faglighed" har, som andre, dårligere lærere bør få. Implikationen er at studiet tilstrækkeligt underbygger en række etiske bud, som således er valide og værdifulde at efterleve i andre lignende kontekster i fremtiden (type 5).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...