At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Nielsen, L. O., Emtoft, L., Gents, S. D., & Eeg, H. (2020)
Reference:
"Nielsen, L. O., Emtoft, L., Gents, S. D., & Eeg, H. (2020). Lærerperspektiver på inklusion i matematik og dansk. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 115–134. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121025"
Abstract:
Artiklen undersøger lærernes opfatt else af forholdet mellem inklusion og fagdidaktiske forståelser i matematik og dansk. Sammenhængen mellem inklusion og fagdidaktik er kompleks og underbelyst i forskningen, og artiklen stiller netop skarpt på, at inklusion indeholder både en fagdidaktisk og en social dimension. Analysen af datamaterialet peger på tre grundperspektiver, som beskriver lærernes måde at forstå inklusion og faglighed på: det enstrengede lærerperspektiv, det nuancerede lærerperspektiv og det mangefacett erede lærerperspektiv. Artiklen sandsynliggør, at de lærere, der lykkes bedst med at inkludere elever med særlige behov, er de lærere, som både kan faget i dybden og i bredden, og som er i stand til at justere
undervisningen løbende.
Testable hypothesis?:
Nej: "Artiklen undersøger lærernes forståelse af deres praksis med fagdidak-tik og inklusion, og hvilken betydning det får for elevernes mulighed for deltagelse og inklusion. På baggrund af den empiriske dataindsamling og analyse præsenterer artiklen tre lærerperspektiver, der beskriver lærernes måde at italesætt e og forstå inklusion og fagdidaktik på: det enstrengede lærerperspektiv, det nuancerede lærerperspektiv og det mangefacett erede lærerperspektiv. Analysen og fundene diskuteres efterfølgende. " s116
Method/materials:
"Vi har foretaget ca. 90 timers observation af henholdsvis dansk- og mate-matikundervisningen i ti forskellige klasser på ott e forskellige skoler. Alle skolerne i udkantskommuner i Region Sjælland. Lederne udvalgte lærere til deltagelse i projektet ud fra kriterier om, at de var linjefagsuddannede i dansk eller matematik, underviste på mellemtrinnet og havde tid og lyst til at deltage. Disse observationer har dannet grundlag for ti lærerinterviews." s119
Statistical generalizations:
1) "Artiklen viser, at der er en sammenhæng mellem lærernes fagdidaktiske repertoire, deres inklusionsperspektiv og elevernes mulighed for accept, tilstedevæ-relse, deltagelse og præstation. Igennem artiklen har vi vist, hvordan lærere har forskellige perspektiver på inklusion og fagdidaktik, hvilket potentielt medfører meget forskellige deltagelsesmuligheder for eleverne. Det gælder ikke kun for elever med særlige behov, men alle elever." s130-31
2) "Det kan synes lidt banalt, at det er de lærere med størst fagdidaktisk faglighed, der bedst håndterer inklusion, men artiklen nuancerer dett e ved at vise, hvilke refl eksioner der ligger til grund. De er gode til at justere og omforme, således at eleverne får mulighed for at deltage og udvikle sig fag-ligt og dermed blive en del af læringsfællesskabet i klassen. Derudover ser det også ud til, at evnen til fagdidaktisk justering er helt afgørende for, hvor-dan lærerne kan se børn med særlige behov. Kommer læreren til kort fag-didaktisk, er det tilsyneladende svært at bevare det relationelle perspektiv på inklusion, også selv om lærerne som udgangspunkt omtaler undervis-ningen og eleverne ud fra et relationelt perspektiv og rigtig gerne ville se eleverne i den sociale kontekst." s131
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
I andet citat gives nogle bud på de eftertragtede kvaliteter som de "lærere med størst fagdidaktisk faglighed" har, som andre, dårligere lærere bør få. Implikationen er at studiet tilstrækkeligt underbygger en række etiske bud, som således er valide og værdifulde at efterleve i andre lignende kontekster i fremtiden (type 5).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar