At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Christensen, J. (2020)
Reference:
"Christensen, J. (2020). Åben skole i form af nationale fagkonkurrencer. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 157–177. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.119661"
Abstract:
I nationale fagkonkurrencer har skoleelever mulighed for at dyste i fag, og ofte kobles der undervisningsforløb hertil. Erhvervslivets fagpersoner inviteres ind i undervisningsforløbene, hvilket kan kombineres med, at elever besøger arbejdspladser der beskæftiger sig med fagkonkurrencens emne. Undervisningsformen eksisterede før introduktionen af åben skole, men flere fagkonkurrencer formidles som én måde, hvorpå åben skole kan praktiseres. Denne artikel præsenterer et kvalitativt studie af en fagkonkurrence i faget madkundskab. Der fremskrives perspektiver på, hvordan åben skole forstås i denne sammenhæng, samt hvilke pædagogiske muligheder og udfordringer undervisningsformen implicerer. Der argumenteres for, at erhvervslivets arbejdsformer afspejles i kombination med en rammesætning, hvor elever kan dygtiggøre sig i særlig høj grad. Men bestemte typer af elever og lærere beneficerer af fagkonkurrencer, og pædagogikken risikerer at reproducere uhensigtsmæssige strukturer i skolen. Yderligere risikeres, at præstation i konkurrencen overskygger elevers faglige motivation og læring, samt at læreres didaktiske refleksioner ensidigt fokuseres på præstation.
Testable hypothesis?:
Nej: "Hvordan forstås og praktiseres åben skole i den nationale fagkonkur-rence Madkamp? ▪Hvilke pædagogiske muligheder og udfordringer implicerer undervis-ningsformen?" s163
Method/materials:
"Disse fi re didaktiske elementer er blevet operationaliseret i et spørge-skema, som er besvaret af 769 elever, der har deltaget i Madkamp-undervis-ning og har deltaget i en semifi nale." s162
"Der er foretaget 21 fokusgruppein-terviews med elever og seks interviews med lærere, og 21 undervisningsses-sioner er blevet observeret før og efter deltagelse i Madkamp. "s162
Statistical generalizations:
1) "En god præstation i konkurrencen risikerer at blive et mål i sig selv for både elever og lærere, hvilket kan begrænse elevers muligheder for at opnå viden og færdighed på områder med potentiale for læring og udvikling. Dett e er paradoksalt, fordi det er en modsat virkning i forhold til intentionerne for projekt Madkamp og idealerne for den åbne skole." s175
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar