tirsdag den 14. februar 2023

Generalizations #39 Christensen, J. (2020)

 At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Christensen, J. (2020)

Reference:

"Christensen, J. (2020). Åben skole i form af nationale fagkonkurrencer. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 157–177. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.119661"


Abstract:

I nationale fagkonkurrencer har skoleelever mulighed for at dyste i fag, og ofte kobles der undervisningsforløb hertil. Erhvervslivets fagpersoner inviteres ind i undervisningsforløbene, hvilket kan kombineres med, at elever besøger arbejdspladser der beskæftiger sig med fagkonkurrencens emne. Undervisningsformen eksisterede før introduktionen af åben skole, men flere fagkonkurrencer formidles som én måde, hvorpå åben skole kan praktiseres. Denne artikel  præsenterer et kvalitativt studie af en fagkonkurrence i faget madkundskab. Der fremskrives perspektiver på, hvordan åben skole forstås i denne sammenhæng, samt hvilke pædagogiske muligheder og udfordringer undervisningsformen implicerer. Der argumenteres for, at erhvervslivets arbejdsformer afspejles i kombination med en rammesætning, hvor elever kan dygtiggøre sig i særlig høj grad. Men bestemte typer af elever og lærere beneficerer af fagkonkurrencer, og pædagogikken risikerer at reproducere uhensigtsmæssige strukturer i skolen. Yderligere risikeres, at præstation i konkurrencen overskygger elevers faglige motivation og læring, samt at læreres didaktiske refleksioner ensidigt fokuseres på præstation.


Testable hypothesis?:

Nej: "Hvordan forstås og praktiseres åben skole i den nationale fagkonkur-rence Madkamp? ▪Hvilke pædagogiske muligheder og udfordringer implicerer undervis-ningsformen?" s163


Method/materials:

"Disse fi  re  didaktiske  elementer  er  blevet  operationaliseret  i  et  spørge-skema, som er besvaret af 769 elever, der har deltaget i Madkamp-undervis-ning og har deltaget i en semifi  nale." s162


"Der er foretaget 21 fokusgruppein-terviews med elever og seks interviews med lærere, og 21 undervisningsses-sioner er blevet observeret før og efter deltagelse i Madkamp. "s162


Statistical generalizations:

1) "En god præstation i konkurrencen risikerer at blive et mål i sig selv for både elever og lærere, hvilket kan begrænse elevers muligheder for  at  opnå  viden  og  færdighed  på  områder  med  potentiale  for  læring  og  udvikling. Dett e er paradoksalt, fordi det er en modsat virkning i forhold til intentionerne for projekt Madkamp og idealerne for den åbne skole." s175


Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


I citatet antages det at det at hvis den gode præstation i konkurrencen bliver et mål i sig selv, så kan dette "begrænse elevers muligheder for at opnå viden og færdighed på områder med potentiale for læring og udvikling". Det er selvfølgelig ikke en årsagssammenhæng der kan underbygges i studiet, eller i noget studie. Det har generelt været svært empirisk at forsvare den meget populære ide om at folk lærer bedre uden incitamenter. Uanset tages ideen for givet her som gældende i lignende kontekster på tværs af tid som en statistisk generalisering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...