onsdag den 15. februar 2023

Generalizations #40 Hyldegård, J. S., & Jensen, H. N. (2020)

 At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Hyldegård, J. S., & Jensen, H. N. (2020)

Reference:

Hyldegård, J. S., & Jensen, H. N. (2020). Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces: Array. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(29), 87–104. https://doi.org/10.7146/dut.v15i29.119330


Abstract:

Øget integration mellem undervisning og forskning efterspørges både nationalt og internationalt. I artiklen ses nærmere på klyngevejledningens muligheder for at understøtte og fremme forskningslignende processer i uddannelsessammenhæng. I et pilotstudie blandt to specialeklynger på Københavns Universitet undersøges klyngevejledningens potentielle bidrag til videnskabelse. Fokus er på de studerendes feedbackaktiviteter samt deres oplevelser og udbytte af klyngevejledning fagligt, socialt og personligt over tid. Data er indsamlet i foråret 2019 gennem spørgeskemaer og observation. Undersøgelsen viste, at nytten af feedback fra vejleder og studerende samt ”at få input fra flere” vurderes højt, mens nytten af at forberede og give feedback varierer i løbet af specialeprocessen. Samlet set mener de studerende, at deltagelse i klyngen bidrager til

specialeprocessens fremdrift. Det konkluderes, at der er potentiale for studerende som (med)videnskabere, men også behov for mere viden, der kan kvalificere brug af klyngevejledning og studerendes bidrag i forbindelse med videnskabelse gennem forskningslignende processer.


Testable hypothesis?:

Nej: "To undersøgelsesspørgsmål har guidet pilotstudiet:1.Hvad  kendetegner  de  specialestuderendes  feedbackaktiviteter,  herunder  deres  nytte  og  oplevelse af at give og få feedback? 2.Hvordan kommer de specialestuderendes oplevelse og udbytte af klyngevejledning til ud-tryk?" s90


Method/materials:

"De 18 specialeskrivere var i alderen 24-30 år og fordelte sig med henholdsvis 10 studerende i klynge 1 (K1) og 8 studerende i klynge 2 (K2). Kønsfordelingen var skæv i forhold til den samlede specialepopulation, da tre ud af fire respondenter var kvinder. Fire ud af fem skrev i en gruppe (2 personer) fordelt med fire 2-personers grupper i K1 og tre 2-personers grupper i K2 foruden to  individuelle  projekter  i  hver  klynge.  15  ud  af  18  havde  tidligere  gjort  erfaring  med  klyngevejledning.  Vejlederen  havde  mere  end  25  års  vejledningserfaring,  herunder  erfaring  med at aktivere og inkludere studerende i klyngevejledning6." s93


Statistical generalizations:

1) "Selvom undersøgelsen ikke fulgte hele specialeforløbet,  tyder forskellen i udbytte mellem de to klyngemøder dog på, at klyngevejledningen skal tænkes mere differentieret ift. specialefor-løbets skiftende dele. Det kan fx indebære at anerkende eksistensen af flere vidensformer,  og hvordan de kan inddrages mere aktivt i klyngen,  for at fremme vidensgenerering og -udveks-ling over tid. Som klyngevejleder kan man fx opmuntre til,  at klyngen især stiller mange reflek-sive spørgsmål i starten, der åbner for,  at flere får formuleret og ekspliciteret tanker om spe-cialet, opdager videnshuller eller får ideer til det videre arbejde. Det afhænger også af, om det er muligt at opbygge og etablere et stærkt klynge- og praksisfællesskab, hvor den enkelte ikke kun  forstår,  men  også  formår  og  tør  at  engagere  sig  som  medvidenskaber.  Denne  rolle  og  funktion  skal  trænes  i  klyngen,  men  ikke  først  på  specialeniveau,  hvis  klyngevejledning  skal  styrke  deltagernes  faglige,  sociale  og  personlige  kompetencer  samt  forsknings- og  undervis-ningsintegration. " s101


Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


I citatet foreslås en masse handlingsmuligheder, med implikationen at studiet har kraft til at gøre disse plausible i lignende kontekster i fremtiden. Derfor er der tale om en implicit statistisk generalisering (type 5). 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...