At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Holsting, A., Svendsen, J. T., Lindø, A. V., & Knudsen, J. (2020)
Reference:
Holsting, A., Svendsen, J. T., Lindø, A. V., & Knudsen, J. (2020). Usynlige konventioner: Objektsproglige størrelser i studentertekster som eksempel på hidden literacy: Array. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 86–106. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.112638
Abstract:
Formålet med nærværende artikel er at undersøge, hvordan nyindskrevne dansk- og journalistikstuderende håndterer et centralt aspekt af akademisk skrivning, nemlig inddragelse af sproglige størrelser fra en empiritekst. Gennem et kvantitativt studie af 100 kortere studentertekster kortlægger vi, i hvilket omfang de studerende markerer sådanne størrelser, og hvordan de gør det. Den fagtradition, vi undersøger, sprogvidenskaben, har en klar konvention for, hvordan sådanne størrelser skal håndteres, men denne konvention er næppe kendt af dem, der ikke er en del af det faglige fællesskab. Fremgangsmåden for dette forklares sjældent eksplicit i gængs håndbogslitteratur, men manifesterer sig i stedet som tavs viden og kan dermed ses som et eksempel på hidden literacy. Vi argumenterer i artiklen for, at et skrivepædagogisk fokus på sådanne tekstlige formalia, der ikke umiddelbart synes at tjene et indholdsmæssigt formål, kan bidrage til at øge indsigten i den videnskabelige genres konstituerende elementer.
Testable hypothesis?:
Nej: "For at blive klogere på denne underbelyste del af akademisk skrivning vil vi i denne artikel under-søge, i hvilket omfang og hvordan nyindskrevne studerende på dansk- og journalistikstudierne på SDU markerer, at sproglige størrelser i deres tekst stammer fra en empiritekst." s87
Method/materials:
"Vores undersøgelser af nyindskrevne studerendes håndtering af objektsprog i deres akade-miske opgaver består af analyser af 100 mindre skriftlige opgaver udarbejdet af studerende på danskstudiet og journalistikstudiet på SDU i september 2015.5 Opgavernes omfang er i gennemsnit på 445 ord, med 800 ord som det højeste og 192 ord som det laveste. Medianen er 431 ord."91 (Det lader til at opgaverne er skrevet af 100 studerende, men det blir ikke bekræftet i studiet)
Statistical generalizations:
1) "Opmærksomhed over for tilstedeværelsen af sådanne skjulte konventioner giver efter vores mening mulighed for, at man i undervisningen i akademisk skrivning kan belyse de retoriske funktioner, der er knyttet til de umiddelbart mere formelle træk i den akademiske tekst, og på den måde bidrage til kvalificeret forståelse af nogle af den videnskabelige genres konstituerende elementer." 104
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar