onsdag den 15. februar 2023

Generalizations #41 Holsting, A., Svendsen, J. T., Lindø, A. V., & Knudsen, J. (2020)

 At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Holsting, A., Svendsen, J. T., Lindø, A. V., & Knudsen, J. (2020)

Reference:

Holsting, A., Svendsen, J. T., Lindø, A. V., & Knudsen, J. (2020). Usynlige konventioner: Objektsproglige størrelser i studentertekster som eksempel på hidden literacy: Array. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 86–106. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.112638


Abstract:

Formålet med nærværende artikel er at undersøge, hvordan nyindskrevne dansk- og journalistikstuderende håndterer et centralt aspekt af akademisk skrivning, nemlig inddragelse af sproglige størrelser fra en empiritekst. Gennem et kvantitativt studie af 100 kortere studentertekster kortlægger vi, i hvilket omfang de studerende markerer sådanne størrelser, og hvordan de gør det. Den fagtradition, vi undersøger, sprogvidenskaben, har en klar konvention for, hvordan sådanne størrelser skal håndteres, men denne konvention er næppe kendt af dem, der ikke er en del af det faglige fællesskab. Fremgangsmåden for dette forklares sjældent eksplicit i gængs håndbogslitteratur, men manifesterer sig i stedet som tavs viden og kan dermed ses som et eksempel på hidden literacy. Vi argumenterer i artiklen for, at et skrivepædagogisk fokus på sådanne tekstlige formalia, der ikke umiddelbart synes at tjene et indholdsmæssigt formål, kan bidrage til at øge indsigten i den videnskabelige genres konstituerende elementer.


Testable hypothesis?:

Nej: "For at blive klogere på denne underbelyste del af akademisk skrivning vil vi i denne artikel under-søge, i hvilket omfang og hvordan nyindskrevne studerende på dansk- og journalistikstudierne på SDU  markerer,  at  sproglige  størrelser  i  deres  tekst  stammer  fra  en  empiritekst." s87


Method/materials:

"Vores  undersøgelser  af  nyindskrevne  studerendes  håndtering  af  objektsprog  i  deres  akade-miske opgaver består af analyser af 100 mindre skriftlige opgaver udarbejdet af studerende på  danskstudiet  og  journalistikstudiet  på  SDU  i  september  2015.5  Opgavernes  omfang  er  i  gennemsnit på 445 ord, med 800 ord som det højeste og 192 ord som det laveste. Medianen er 431 ord."91 (Det lader til at opgaverne er skrevet af 100 studerende, men det blir ikke bekræftet i studiet)


Statistical generalizations:

1) "Opmærksomhed over for tilstedeværelsen af sådanne skjulte konventioner  giver  efter  vores  mening  mulighed  for,  at  man  i  undervisningen  i  akademisk  skrivning kan belyse de retoriske funktioner, der er knyttet til de umiddelbart mere formelle træk i den akademiske tekst, og på den måde bidrage til kvalificeret forståelse af nogle af den videnskabelige genres konstituerende elementer." 104

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Det er muligt at citatet fra denne artikel i virkeligheden er en anden type end dem jeg arbejder med, givet at der laves en implicit, statistiske generalisering i form af etiske forslag (type 5), men vægten i disse gives af "vores mening" og ikke som så studiet. Jeg kan derfor godt se et argument for at studiet faktisk ikke generaliseres, så denne vurdering hviler på min følelse som læser, hvilket strengt taget er problematisk. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...