At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Nordentoft, H. M., Jensen, T. W., & Bengtsen, S. S. (2020)
Reference:
Nordentoft, H. M., Jensen, T. W., & Bengtsen, S. S. (2020). "Vi er rigtig meget ens": Peer-dynamik i samarbejdet mellem specialeskrivende par: Array. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 107–123. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.113469
Abstract:
Fra 2015-2018 er antallet af parspecialer på Faculty of Arts (Arts) på Aarhus Universitet steget med næsten 300%. Der foreligger ikke systematisk forskning i, hvorfor der er en stigning, eller hvilke implikationer denne ændrede praksis har for hverken de studerendes læring eller vejledningen. Med afsæt i en Bakhtinsk forståelse af dialog undersøger vi, hvordan specialepars peer-dynamikker influerer på deres oplevelse af samarbejds- og læreprocesser. Empirien stammer fra et longtitudionelt studie, hvor fire specialepar har reflekteret på sammen på deres smartphones sammen tre gange i deres skriveproces. Analyserne viser, hvordan parrene i deres dialog løbende forhandler deres relation og faglighed, uden at de tilsyneladende undersøger de spændinger, som opstår undervejs i skriveforløbet. Vi konkluderer, at det kan øge de studerendes selvstændighed at skrive speciale sammen i par, da parret i et forpligtende samarbejde må træffe en række valg sammen, men tosomheden er også sårbar og kan blive et værn mod at undersøge den flerstemmighed, der i en Bakhtinsk forståelse er en forudsætning for læring.
Testable hypothesis?:
Nej: "Spørgsmålene er udformet med to formål. 1) At få indsigt i parrenes baggrund samt deres motiver for at arbejde sammen. 2) At lægge op til samtaler, som giver indblik i parrenes dynamik, herunder hvordan de navigerer i forhold til centripetale og centrifugale tendenser i dialogen." s110
Method/materials:
"De fire specialeskrivende pars mundtlige refleksioner er lavet med afsæt i en spørgeguide, som er udviklet af forskergruppen. Data er indsamlet igennem forårssemesteret 2018, hvor hvert par var inviteret til at optage tre refleksioner: Én i begyndelsen af specialeprocessen, én halvvejs gennem deres specialeskrivningsforløb og endelig én efter aflevering eller karakter-afgivelse og feedback. De studerende skrev speciale på DPU, og parrene har optaget deres refleksioner på en smartphone og efterfølgende indsendt lydfilen, hvorefter lydfilerne blev transskriberet." s110
Statistical generalizations:
1) "Studerende, som skriver sammen i par, udvikler både faglige og processuelle kompetencer, da de må forhandle synspunkter og træffe en række faglige og personlige valg sammen. De-res læringsproces er spundet ind i en løbende dialogisk forhandling af deres relation og posi-tion i lyset af de krav og forventninger, som de møder fra hinanden og omverdenen. Disse forhold kan øge deres selvstændighed, men det er også en sårbar og spændingsfyldt proces, som kan betyde, at parskrivere fastholder hinanden i prædefinerede roller. Tosomheden indebærer derfor en risiko for, at parret lukker ned fremfor at undersøge den flerstemmig-hed og de spændinger, som i en Bakhtinsk forståelse er en forudsætning for læring." s121
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar