At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Pedersen, I. M., Pedersen, K., Stentoft, D., & Christensen, M. K. (2020)
Reference:
Pedersen, I. M., Pedersen, K., Stentoft, D., & Christensen, M. K. (2020). Faciliteret Multi-Source Feedback som pædagogisk kompetenceudvikling – et dansk casestudie: Array. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 124–148. https://doi.org/10.7146/dut.v15i28.115654
Abstract:
De seneste års politiske og institutionelle fokus på kvalitetssikring i undervisningen på de videregående uddannelser har afdækket et behov for at anerkende undervisning på lige fod med forskning. Peer-review anvendes til anerkendelse af forskning, men kan en lignende metode også anvendes til anerkendelse af undervisning? Og hvad sker der i en organisationskultur, når peer-review af undervisningen introduceres som pædagogisk kompetenceudvikling? I denne artikel præsenteres resultaterne af et forskningsprojekt, der udviklede, afprøvede og undersøgte en pædagogisk kompetenceudviklingsmodel inspireret af peer-review – en Faciliteret Multi-Source Feedback-model (FMSF-model). I et kvalitativt interviewstudie undersøgte vi deltagernes (n=15) oplevelse af FMSF-modellen og dens anvendelighed i et organisatorisk læringsperspektiv. Resultaterne peger på, at FMSF-modellen kan facilitere handlingsorienteret refleksion til gavn for undervisernes pædagogiske kompetenceudvikling og understøtte en organisatorisk læringsstruktur qua dens målrettede og strukturerede feedbackformat. Modellens anvendelighed påvirkes dog af lokalt forankrede kulturelle normer og praksisser, f.eks. sparsom peer-feedback og -observation samt manglende transparens blandt deltagerne.
Testable hypothesis?:
Nej: "Forskningsspørgsmål FMSF-modellen kan ses som et bidrag til en organisatorisk læringsstruktur; som en måde at rammesætte en kontinuerlig udveksling af viden mellem medarbejderne med henblik på at forbedre egen og andres performance. Således kan FMSF-modellen have potentiale til at understøtte organisatorisk læring. Følgende forskningsspørgsmål guidede undersøgelsen: Hvorledes oplever deltagere FMSF-modellens potentiale til at facilitere pædagogisk kompetenceud-vikling af universitetsundervisere, og hvilke faktorer har indflydelse på modellens anvendelighed til at understøtte organisatorisk læring? " s128
Method/materials:
"Med udgangspunkt i en tematisk interviewguide (se bilag 2) blev semistrukturerede enkeltin-terviews med 13 feedbackgivere og to feedbackmodtagere gennemført. Fordi deltagernes oplevelse af FMSF-modellen var i fokus i undersøgelsen, valgte vi at undersøge deltagernes perspektiv med inspiration fra det fænomenologiske livsverdensinterview (Kvale & Brinkmann, 2015)." s130
Statistical generalizations:
1) "Via denne metode antager undersøgelsen form af et specifikt single-casestudie, som derfor vanskeligt lader sig generali-sere (Flyvbjerg, 2010). Undersøgelsen skal i stedet ses som et nedslag i det universitetspæda-gogiske felt med mulighed for, at andre universiteter eller organisationer, der kan genkende sig selv eller aspekter af deres organisation i undersøgelsen, kan foretage en situeret generalisering." s139
(De undskylder simpelthen! "Vi er bevidste om, at et komparativt casestudie ville have tilført en bredde til undersøgelsen..." s139)
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar