onsdag den 15. februar 2023

Generalizations #44 Brahe-Orlandi, R. (2020)

 At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Brahe-Orlandi, R. (2020)

Reference:

Brahe-Orlandi, R. (2020). Differentierede deltagelsesmuligheder i entreprenørskabsundervisning: Array. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(2), 34–55. https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123518


Abstract:

I denne artikel fremskrives tre narrativer, der beskriver potentialer og udfordringer ved entreprenørskabsundervisning i faget dansk, når det gælder om at fremme en differentieret undervisning med mangfoldige deltagelsesmuligheder for eleverne. Narrativerne er konstrueret med afsæt i tre elevgruppeinterviews, der blev gennemført under en omfattende designintervention i forbindelse med et ph.d.-projekt. Forud for fremskrivningen af de tre narrativer, der beskriver potentialer og udfordringer i forbindelse med elevernes læring, er gået en tematisk analyse, der førte frem til tre overordnede temaer, der hver knytter sig til elevernes oplevelse af kvaliteten af de deltagelsesmuligheder, de har haft under gennemførelsen af de

didaktiske design.


Det drejer sig om temaerne: 1. indefra motiveret deltagelse gennem handling, 2. frihed i tænkning og handling, 3. deltagelse gennem mening, autenticitet og værdiskabelse. Artiklen fremlægger og diskuterer desuden pædagogisk entreprenørskab

som begreb og didaktisk tilgang og metode i grundskolen.


Testable hypothesis?:

Nej: "følgende forskningsspørgsmål: Hvilke  potentialer  og  hvilke  udfordringer  er  der  i  forbindelse  med  at  arbejde  gennem entreprenørielle didaktiske designs, når målet er at fremme mangfoldige del-tagelsesmuligheder hos eleverne?" s35


Method/materials:

"Analysen i det følgende tager udgangspunkt i en meget lille del af det ind-samlede  datamateriale,  mere  præcist  tre  fokusgruppeinterviews  (Kvale  &  Brinkmann, 2015) med elever fra tre forskellige 8. klasser fra samme skole. Samlet set er der blevet gennemført interviews præ og post den afprøvning, der fandt sted. I nærværende analyse indgår kun post-interviewene.Interviewene er blevet optaget på video, transskriberet og dernæst gen-nemset fl ere gange for så at blive kodet og inddelt i temaer, der kredser om elevernes oplevelser af at have og få tildelt muligheder for at deltage i den undervisning, de har været en del af, samt hvilken kvalitet deltagelsesmu-lighederne har haft for dem." s44


Statistical generalizations:

1) "Gennem egne erfaringer og fri tænkning fremmes elevernes bevidsthedsdannelse, der gør, at de kan relatere aktivi-teter og fagligheder – der fi ndes i skolen – med verden; deres egen verden og den verden, de ønsker for dem selv og andre." s52


2) "Pædagogisk  entreprenørskab,  som  den  blev  beskrevet  i  artiklen  og  prakti-seret  i  det  didaktiske  design  Kommunikationsbureauet,  vægter  denne  balan-cerede tilgang højt, og elevernes udsagn viser, at der er potentiale heri, når..." s52 fortsat "det gælder om at udvikle en didaktik, der kan fremme fl ere og især mang-foldige individuelle deltagelsesmuligheder for alle elever." s53


3) "Elevudsagn som Sannes, når hun siger, at man burde inkludere mere kre-ative  tilgange  og  aktiviteter  i  de  prøveformer,  vi  anvender  i  grundskolen  (narrativ 3), viser, hvor væsentligt det er at afstemme læringsaktiviteter, fag-ligt indhold og evalueringsformer, så didaktiske designs, der vægter elever-nes frie handling og tænkning, opfatt es som formel og kompetencegivende læring af eleverne." s52

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Første citat postulerer sammenhængen ["egne erfaringer og fri tænkning"] -> ["bevidsthedsdannelse"] som et generelt udsagn der holder i lignende kontekster i fremtiden (type 4). Problemet er ikke at den sammenhæng generelt er forkert, men at studiet ikke har den fornødne, statistiske kraft til at påvise det. Som et generelt udsagn vil de fleste nok være enige, bare fordi det lyder ganske almindeligt.

Andet citat postulerer sammenhængen ["Pædagogisk entreprenørskab"] -> ["fremme fl ere og især mang-foldige individuelle deltagelsesmuligheder for alle elever."]. Igen som et generelt udsagn der holder i lignende kontekster i fremtiden, men også som en opfordring til fremtidig praksis (type 4 og 5).

Tredje citat er nogle etiske bud, implikationen værende at studiet underbygger deres applikation i fremtiden (type 5). 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...