onsdag den 15. februar 2023

Generalizations #45 Berg, M. S., Kaas, L. A., & Grumløse, S. P. (2020)

 At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Berg, M. S., Kaas, L. A., & Grumløse, S. P. (2020)

Reference:

Berg, M. S., Kaas, L. A., & Grumløse, S. P. (2020). Når skolens børn evaluerer sig selv: Array. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(2), 56–75. https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123519


Abstract:

I overensstemmelse med ideen om livslang læring forventes skolebørn i stigende grad at vurdere, hvad de har lært. Karakteristisk for disse selvevalueringspraksisser er, at de ikke kun knytter sig til børnenes faglige kompetencer. De går ofte også tæt på børnenes mere personlige forhold. Derudover er evaluering en del af den skolepolitiske dagsorden, hvor læreren er forpligtet på at dokumentere elevernes læring.


I denne artikel går vi tæt på undervisningen og præsenterer eksempler på evalueringspraksisser, der skaber vidt forskellige deltagelsesmuligheder for børnene. Der er fokus på aktiviteter, hvor børnene skal vurdere, hvad de har lært, gennem brug af evalueringsværktøjer som portfolio og læringsplatforme. Vi diskuterer den udspændthed, som læreren befinder sig i mellem på den ene side at efterleve politiske krav om evaluering og på den anden side at praktisere evaluering, der kan udvikle undervisningen og styrke børnenes trivsel og læring samtidig med hensynet til børnenes behov og forudsætninger.


Testable hypothesis?:

Nej: "projektet søger vi således svar på, hvad selvevaluering er i folkeskolen anno 2018, og hvordan de aktuelle praksisser opleves af børnene." s58


Method/materials:

"Projektets empiriske materiale består først og fremmest af klasserumsob-servationer (Hedegaard-Sørensen, 2015) og uformelle samtaler med børn og lærere (Hastrup et al., 2017). Gennem hele skoledage i en periode på seks uger fulgte vi i 2017-2018 seks klasser på 2., 3. og 4. klassetrin." s59


Statistical generalizations:

1) "De  empiri-ske  nedslag,  vi  har  valgt  at  medtage  i  denne  artikel,  vidner  om,  at  de  til-bagevendende  evalueringer  ligeledes  bidrager  til  at  nedbryde  nogle  børns  forestillinger om sig selv som skoledygtige børn – især de individualiserede evalueringsaktiviteter ser ud til at have betydning for børnene."s73


2) "I forlængelse heraf giver det god mening fortsat at stille spørgsmål ved, hvorvidt den uddannelsespolitiske optimeringsdrøm med fokus på tilbage-vendende vurderinger af børnenes skolepræstationer er kontraproduktive i forhold til at komme social sortering til livs." s73

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Første citat er en egentlig rimelig forsigtigt og fornuftigt udsagn, som knapt kan siges at gå over sine beføjelser, givet studiets kvalitet. Ikke desto mindre er der tale om en statistisk generalisering idet at sammenghængen ["tilbagevendende evalueringer"] -> ["nedbryde nogle børns forestilliner om sig selv som skoledygtige børn..."] efterlader meget potentiale i udtrykket "nogle børns". Effekten er altså obskur og kan forekomme for alle mulige, sikkert også i fremtiden (type 4). 

Andet citat er nogle opfordringer, baseret på en implikation om at studiet kan underbygge dem (type 5).



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...