At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Bengtsen, S. S., Møller, K. L., & Thunø, M. (2021)
Reference:
Bengtsen, S. S., Møller, K. L., & Thunø, M. (2021). Nærvær på afstand : En undersøgelse af asynkron, mundtlig vejledning og feedback . Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(31). https://doi.org/10.7146/dut.v16i31.127271
Abstract:
Artiklen beskriver en kvalitativ undersøgelse af brugen af asynkron, tekstindlejret, mundtlig vejledning og feedback på en bachelor- og kandidatuddannelse på et dansk universitet. Vi har undersøgt, hvordan det pædagogiske og mellemmenneskelige nærvær i den faglige vejledning og feedback kan bevares og styrkes selv under ændrede fysiske og digitale vilkår. Vi sætter særligt fokus på betydningen af ”stemme” som et element af digitalt understøttet vejledning og feedback, og vi undersøger dermed, hvordan kropslighed og personligt nærvær digitalt kan indlejres i asynkrone vejledningsforløb. Vi ønsker at supplere forskningen i multimodalitet i vejledning og kommunikation ved at undersøge, om færre modaliteter (i dette tilfælde tekst og lyd kombineret) samt det at udelade videodimensionen fra vejledningen kan give en skærpet oplevelse af vejleders og studerendes personlige og faglige stemmer, som kan danne grundlag for en anderledes konstruktiv form for lytning og opmærksomhed.
Testable hypothesis?:
Nej: "Vi har undersøgt, hvordan det pædagogiske og mellemmenneskelige nærvær i den faglige vejledning og feedback kan bevares og styrkes selv under ændrede fysiske og digitale vilkår. Artiklen undersøger, hvordan nærvær mellem vejleder og studerende kan skabes asynkront og på fysisk afstand ved brug af tekstindlejret, mundtlig feedback faciliteret ved den digitale platform Kaizena (https://www.kaizena.com/)." s20
"Endelig ønsker vi at supplere forskningen i multimodalitet i vejledning og kommunikation ved at undersøge, om færre modaliteter (i dette tilfælde tekst og lyd kombineret) samt det at udelade videodimensionen fra vejledningen kan give en skærpet oplevelse af vejleders og studerendes personlige og faglige stemmer, som danner grundlag for en konstruktiv form for lytning og opmærksomhed." s21
Method/materials:
"Undersøgelsen har fundet sted som en kombination af et litteraturstudie, teoretiske undersøgelser (begge afsnit beskrevet ovenfor) samt et kvalitativt casestudie" s26
Undersøgelsens kvalitative data består af 12 individuelle interviews og fokusgruppeinterviews med (a) underviser lektor Mette Thunø, (b) studerende på første semester (BA) og (c) femte semester (BA-projekt) (d) samt specialestuderende på uddannelsen ”Kinastudier” (se oversigt nedenfor – Tabel 1) s26"
Statistical generalizations:
1) "Det er i vores undersøgelse blevet vist, at den asynkrone, mundtlige vejledningssamtale kombineret med asynkron, skriftlig tekstfeedback højner det oplevede udbytte af feedbacken samt motiverer både de studerende og vejleder til at indgå i en løbende dialog gennem deling af lydfiler som kommentarspor til den studerendes skriftlige afleveringer. Ligeledes er det blevet vist, at brugen af asynkron, mundtlig vejledning skaber en værdifuld form for koncentration, fokus og lytning hos de studerende, som værdsætter vejleders stemme og mundtlige kommentarer uden for, og som supplement til, det fysiske møde ansigt til ansigt." s32
2) "Studiet konkluderer også, at integration af digitale værktøjer i den faglige vejledning ikke kan finde sted som ”plug and play”, men at både vejleder og studerende må forventes at afsætte ekstra tid (og tålmodighed) til forberedelse, afprøvning og planlægning af den mere præcise didaktiske hensigt med at inddrage værktøjet i den allerede eksisterende vejledningspraksis." s32
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
I første citat laves to direkte, statistiske generaliseringer (type 4) omkring effekterne af de testede værktøjer. Effektmålinger kan dog ikke lade sig gøre her, da der ingen kontrolgruppe er, så det er svært at bruge ordet "højner" om noget som helst i studiet. Relativt til hvad? Et fund som uddannelsesforskning rent faktisk har gjort og som er blevet fundet mange gange internationalt er at studerende altid kommer med positive rapporter om et hvilket som helst tiltag der er nyt i forhold til deres almindelige hverdag. Enhver intervention, som ikke er direkte tortur, er kærkommen. Uanset, er forskerne lidt forsigtige i deres udtalelser, de skriver at effekten er vist i deres studie, selvom den så ikke er vist. Implikationen er ikke desto mindre at de viste effekter kan vises igen i lignende kontekster i fremtiden (type 4).
I andet citat gives en løftet pegefinger til de som gerne vil prøve det derhjemme: Alting tager tid og ressourcer. Det er et almengyldigt udsagn. Fuldstændigt fornuftigt. Studiet kan dog ikke underbygge det som nogen generel sandhed, trods sætningens natur (type 5).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar