At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Wichmann-Hansen, G., Bager-Elsborg, A., & Müller, S. D. (2021)
Reference:
Wichmann-Hansen, G., Bager-Elsborg, A., & Müller, S. D. (2021). "Det er lidt snyd, er det ik?" En kvalitativ undersøgelse af specialevejledning som forskningspraktik. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(31). https://doi.org/10.7146/dut.v16i31.125056
Abstract:
I denne artikel undersøger vi muligheder og begrænsninger ved en konkret vejledningsmodel, som en specialevejleder har udviklet, hvori studerende tilbydes partnerskab i form af tæt samarbejde og medforfatterskab på en artikel. Vi tager afsæt i litteraturen om "studerende som partnere" og placerer modellen teoretisk inden for denne litteratur som en radikal og elitær udgave af forskningssamarbejde med studerende. Datagrundlaget er longitudinale fokusgruppe-interviews og individuelle interviews med fire specialestuderende. Analysen viser, at de studerende oplever muligheder for et stort læringsudbytte, intens sparring og større jobafklaring. Samtidig viser analysen, at modellen er ressourcekrævende og appellerer til særligt ambitiøse studerende og vejledere.
Artiklen bidrager med nye fund om de indre spændinger mellem styring og selvstændighed, der kan opstå i vejledningen, når vejlederen har flere roller, nemlig rollen som både vejleder, bedømmer og projektleder. Artiklen afsluttes med en række råd til, hvad man bør være opmærksom på i implementeringen af denne type vejledning.
Testable hypothesis?:
Nej: "Det er sidstnævnte form for partnerskab, vi sætter fokus på i denne artikel, dvs. et samarbejde mellem specialevejleder og specialestuderende, hvor den studerende tildeles rollen som medforsker og potentielt medforfatter på artikler."
og
"Vi undersøger derfor en konkret model, som en specialevejleder har udviklet og praktiseret de seneste 7 år, hvori studerende tilbydes partnerskab. Undersøgelsen er styret af følgende overordnede forskningsspørgsmål: Hvilke muligheder og begrænsninger rummer en vejledningsmodel, hvor specialestuderende indgår som medforskere og medforfattere i tæt partnerskab med vejlederen? "s59
Method/materials:
"Casens analyseenhed er den konkrete specialevejledningsmodel, som vi har beskrevet ovenfor, og som vi undersøger empirisk gennem kvalitative interviews med de fire specialestuderende, som senest indgik i et forskningssamarbejde med vejlederen. Alle fire studerende er kvinder." s65
Statistical generalizations:
1) "Ifølge de interviewede specialestuderende giver forskningspraktikken mulighed for autentisk læring, jobafklaring og udvikling af arbejdsmarkedsrelevante kompetencer, dyb indsigt i forskningsprocesser, udvikling af højt specialiseret viden, fortrolighed med artikelgenren og en accelereret læreproces med intensiv og hyppig feedback. " s73
2) "I lighed med eksisterende forskning viser vores studie, at der er klare fordele for vejlederen. Det øger vejlederens forskningsproduktion markant, idet samtlige 15 gennemløb over de sidste 7 år har ført til publicerede artikler." s74
3) "Endelig bidrager vores studie med nye perspektiver på det klassiske dilemma mellem lærings- og investorrationalet, idet høje krav til studerendes arbejdsindsats og ansvar og stort læringsudbytte til en vis grad kan retfærdiggøre en høj grad af vejlederstøtte og styring." s74
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 3, 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
I første citat nævnes en masse fordele som de fire studerende selv mener at have fået ved partnerskab med vejleder. Sætningen er nogenlunde forsigtigt, men ikke desto mindre præsenteret som generelle eksempler på de fordele som kan opnås, med implikationen at de også kan opnås i fremtidige situationer (type 4). Problemet er selvfølgelig at studiet ikke kan underbygge sådan en generalisering. Specielt fordi der i virkeligheden ikke engang er fire observationer her. De har alle samme vejleder, måske det gør forskellen? Uanset ved vi ikke om der er en forskel, for der er intet at sammenligne med. Hvad ville folk der ikke fik tilbuddet, eller fik en anden vejleder, eller en "placebo-vejleder", have sagt? Det gør ingen forskel når mængden af observationer er så lille.
Anden sætning påpeger at resultatet overlapper med lignende forskning, men der nævnes ingen forskning i studiet som rent faktisk er sammenlignelig, eller som inddrager en kontrolgruppe. Selv hvis der var et eksempel ville spørgsmålene ikke være standardiserede nok til en reel sammenligning. Implikationen af sætningen er at studiet her har mere tyngde, såfremt dets resultater bekræftes andet steds. Grundet den manglende sammenlignelighed, som jo er generel for kvalitativ forskning er den antagelse forkert (type 3).
Tredje sætning er et eksempel på type 5, fordi der gives en anbefaling, implikationen værende at studiet kan underbygge brugen af det undersøgte system og dets effekter som genobserverbare i fremtiden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar