torsdag den 23. februar 2023

Generalizations #54 Finne, L. T., Gammelgaard, B., & Christiansen, F. V. (2021)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Finne, L. T., Gammelgaard, B., & Christiansen, F. V. (2021)

Reference:

Finne, L. T., Gammelgaard, B., & Christiansen, F. V. (2021). Tid til læring i laboratoriet: - farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(30). https://doi.org/10.7146/dut.v16i30.121856


Abstract:

Laboratorieundervisningen er en integreret del af mange naturvidenskabelige uddannelser, særligt på de kemiske og farmaceutiske uddannelser. I dette studie har vi søgt at afdække farmaceutstuderendes perspektiv på læring i laboratoriet gennem individuelle, semistrukturerede interviews af seks studerende. Interviewene giver et indblik i de studerendes oplevelser af laboratorieundervisningen og giver perspektiver på deres opfattelse af og tilgange til laboratorie-undervisningen samt betydningen af eksamen for deres adfærd. Et tilbagevendende tema i de studerendes udtalelser om laboratorieundervisningen er deres oplevelse og opfattelse af kvaliteten af tiden i laboratoriet. Der er store kvalitative forskelle på, hvordan de enkelte studerende beskriver tiden. De studerende opfatter enten tiden i laboratoriet som tid til fordybelse og læring eller som spild af tid. De studerendes måde at anskue tiden på påvirker i høj grad deres opfattelse af læringen og deres orientering mod eksamen.


Testable hypothesis?:

Nej: "I  dette  studie  har  vi  søgt  at  afdække  farmaceutstuderendes perspektiv på læring i laboratoriet..." abstract og "I denne artikel undersøger vi de studerendes oplevelse af laboratorieundervisningen ud fra et fænomenografisk perspektiv." s44 


Forskningsspørgsmål "Hvilke  faktorer  har  indflydelse  på  studerendes  oplevelse  af  læring  i  laboratorieundervisningen?" s45


Method/materials:

"Datagrundlaget for denne artikel er et pilotstudie til kvalificering af interviewguiden til et efterfølgende større studie. Der blev foretaget semistrukturerede interviews med seks farmacistuderende i efteråret 2019 om deres oplevelse af læringen i laboratoriekurset Farmaceutisk analytisk kemi." s45


Statistical generalizations:

1) "Galloway, Malakpa og Bretz (2016) viste, at de studerendes oplevelse af kontrol og ansvar for egen læring var med til at forme deres oplevelser i laboratoriet, og vores undersøgelse understøtter denne pointe." s54 


2) "I kvalitative undersøgelser, og særligt i så lille et studie som det nærværende, er det vanskeligt at vurdere, hvor udbredte  opfattelserne  er.  Vi  kan  konstatere,  at  de  forskellige  opfattelser  af  laboratorietiden  findes,  og  at  oplevelsen af tiden synes at være en stærk indikator for de studerendes tilgang til læring." s55 


3) "I  undervisningstilrettelæggelsen  kan  man  overveje,  om  det  er  muligt  at  justere  eksamen,  så  koblinger  til  laboratorieaktiviteterne kan styrkes. Alternativt kunne der udtænkes nye evalueringsformer for den praktiske del af kurset, hvor koblingerne til de studerendes arbejde i laboratoriet blev tydeligere for de studerende." 

og 

4) "Ud over gentænkning af evalueringsformen og en tydeliggørelse af koblingen mellem laboratoriearbejdet og kursets målbeskrivelse vil det formodentlig kunne øge læringen hos en bredere del af de studerende at støtte de studerende i at udvikle deres (egne) læringsmetoder. " s55


5) "Vi foreslår, at man som underviser i et laboratoriekursus genovervejer evalueringen af det praktiske arbejde, sådan at arbejdet i laboratoriet ikke kommer til at stå isoleret i forhold til resten af kurset. Derudover foreslår vi også, at man bliver mere opmærksom på, hvordan man som underviser kan fremme en større refleksion over egen læring hos de studerende." s56


Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 3, 4 og 5(see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


I første citat fremhæves et andet studie som siges at understøtte dette studies fund (type 3). Dette øger dog ikke slagkraften af fundene i nogle af studierne, da de til sammen har i alt 19 observationer. Hertil kommer de problemer som kan opstå ved at kigge på sammenligneligheden af kvalitative studier i det hele taget, særligt da det eksterne studie i denne sammenhæng er fra et andet land.


Andet citat er rimelig forsigtigt og nøjes i starten med kun at bekræfte en ikke før ekspliciteret analytisk hypotese: forskellige opfattelser af laboratorietiden findes. Herefter vurderes det imidlertid at studiet underbygger at [opfattelse af tid] har effekt på [tilgang til læring] (statistisk generalisering type 4). Ingen af delene er i øvrigt bearbejdede konstrukter som vi har forudsætning for at måle.

Tredje, fjerde og femte citat er nogle forslag til hvordan man kan forbedre situationen i fremtiden, givet at studiet underbygger sådanne forslag, hvilket det ikke kan (type 5). Dette er endnu et af de tilfælde hvor det der siges sådan set virker fuldstændigt fornuftigt og rationelt, men det bør siges som noget fornuftigt og rationelt i sig selv. Det hører ikke til som en del af konklusionen i et studiet som ikke kan underbygge det.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...