At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Finne, L. T., Gammelgaard, B., & Christiansen, F. V. (2021)
Reference:
Finne, L. T., Gammelgaard, B., & Christiansen, F. V. (2021). Tid til læring i laboratoriet: - farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(30). https://doi.org/10.7146/dut.v16i30.121856
Abstract:
Laboratorieundervisningen er en integreret del af mange naturvidenskabelige uddannelser, særligt på de kemiske og farmaceutiske uddannelser. I dette studie har vi søgt at afdække farmaceutstuderendes perspektiv på læring i laboratoriet gennem individuelle, semistrukturerede interviews af seks studerende. Interviewene giver et indblik i de studerendes oplevelser af laboratorieundervisningen og giver perspektiver på deres opfattelse af og tilgange til laboratorie-undervisningen samt betydningen af eksamen for deres adfærd. Et tilbagevendende tema i de studerendes udtalelser om laboratorieundervisningen er deres oplevelse og opfattelse af kvaliteten af tiden i laboratoriet. Der er store kvalitative forskelle på, hvordan de enkelte studerende beskriver tiden. De studerende opfatter enten tiden i laboratoriet som tid til fordybelse og læring eller som spild af tid. De studerendes måde at anskue tiden på påvirker i høj grad deres opfattelse af læringen og deres orientering mod eksamen.
Testable hypothesis?:
Nej: "I dette studie har vi søgt at afdække farmaceutstuderendes perspektiv på læring i laboratoriet..." abstract og "I denne artikel undersøger vi de studerendes oplevelse af laboratorieundervisningen ud fra et fænomenografisk perspektiv." s44
Forskningsspørgsmål "Hvilke faktorer har indflydelse på studerendes oplevelse af læring i laboratorieundervisningen?" s45
Method/materials:
"Datagrundlaget for denne artikel er et pilotstudie til kvalificering af interviewguiden til et efterfølgende større studie. Der blev foretaget semistrukturerede interviews med seks farmacistuderende i efteråret 2019 om deres oplevelse af læringen i laboratoriekurset Farmaceutisk analytisk kemi." s45
Statistical generalizations:
1) "Galloway, Malakpa og Bretz (2016) viste, at de studerendes oplevelse af kontrol og ansvar for egen læring var med til at forme deres oplevelser i laboratoriet, og vores undersøgelse understøtter denne pointe." s54
2) "I kvalitative undersøgelser, og særligt i så lille et studie som det nærværende, er det vanskeligt at vurdere, hvor udbredte opfattelserne er. Vi kan konstatere, at de forskellige opfattelser af laboratorietiden findes, og at oplevelsen af tiden synes at være en stærk indikator for de studerendes tilgang til læring." s55
3) "I undervisningstilrettelæggelsen kan man overveje, om det er muligt at justere eksamen, så koblinger til laboratorieaktiviteterne kan styrkes. Alternativt kunne der udtænkes nye evalueringsformer for den praktiske del af kurset, hvor koblingerne til de studerendes arbejde i laboratoriet blev tydeligere for de studerende."
og
4) "Ud over gentænkning af evalueringsformen og en tydeliggørelse af koblingen mellem laboratoriearbejdet og kursets målbeskrivelse vil det formodentlig kunne øge læringen hos en bredere del af de studerende at støtte de studerende i at udvikle deres (egne) læringsmetoder. " s55
5) "Vi foreslår, at man som underviser i et laboratoriekursus genovervejer evalueringen af det praktiske arbejde, sådan at arbejdet i laboratoriet ikke kommer til at stå isoleret i forhold til resten af kurset. Derudover foreslår vi også, at man bliver mere opmærksom på, hvordan man som underviser kan fremme en større refleksion over egen læring hos de studerende." s56
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 3, 4 og 5(see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
I første citat fremhæves et andet studie som siges at understøtte dette studies fund (type 3). Dette øger dog ikke slagkraften af fundene i nogle af studierne, da de til sammen har i alt 19 observationer. Hertil kommer de problemer som kan opstå ved at kigge på sammenligneligheden af kvalitative studier i det hele taget, særligt da det eksterne studie i denne sammenhæng er fra et andet land.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar