At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Hald, A. M. (2021)
Reference:
Hald, A. M. (2021). At blive lærer i den skolebaserede læreruddannelse: - om lærerstuderende på den skolebaserede læreruddannelse og deres oversættelser og anvendelser af læreruddannelsens teorier på deres vej mod at blive lærere. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 073–091. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127788
Abstract:
I den traditionelle læreruddannelse skal de lærerstuderende gennemgå et længere forløb på læreruddannelsen, før de får erfaring med skolens praksisser. For de lærerstuderende i den skolebaserede læreruddannelse ser det anderledes ud. De
arbejder fra starten af deres uddannelse som lærere i en 1/3 lønnet stilling i en skole, samtidigt med at de uddanner sig til lærere. Dermed får deres erfaringer fra skolens praksisser i højere grad forrang. I denne artikel tages der afsæt i de lærerstuderende på den skolebaserede læreruddannelse og deres oplevelser og erfaringer med teori-praksisforbindelser og muligheden for oversætt else mellem dem. Der argumenteres for, at hvis erfaringer fra skolens praksis kommer først eller samtidigt, kan det bidrage til, at de studerende fi nder læreruddannelsens teoretiske viden relevant. Praksiserfaringerne kan spille en rolle som diskussionspartner til læreruddannelsens teoretiske viden.
Testable hypothesis?:
Nej: "Artiklen skrives derfor med baggrund i dett e forsk-ningsspørgsmål: Hvordan kan man forstå de lærerstuderendes oplevelser og erfaringer med at over-sætt e og anvende uddannelsens forskellige teoretiske tilgange i skolens praksisser i den skolebaserede læreruddannelse?" s74
N: Jeg bliver nødt til at indskyde her at formuleringen er forfærdelig: "Hvordan kan man forstå...". Man kan forstå alt muligt på alle mulige forskellige måder. Derfor kan man bogstaveligt talt putte hvad som helst ind som den resterende del af sætningen. Alt efter hvad man putter ind løber man en større eller mindre risiko for at forudfatte en eller flere hypoteser. I denne specifikke sætning er implikationen at viden om: "...lærerstuderendes oplevelser og erfaringer med at over-sætt e og anvende uddannelsens forskellige teoretiske tilgange i skolens praksisser i den skolebaserede læreruddannelse...", er afgrænset viden. Man kunne have lavet en hel metodologisk rapport om hvordan man overhovedet kan indsamle viden om det der antages her.
Method/materials:
"Artiklen bygger på forskning i min ph.d. (Hald, 2018), som er et etnografi sk inspireret studie med deltagende observationer og interview med syv stu-derende fra den SBL i deres sidste år på læreruddannelsen og igen i deres første år som nyuddannede lærere, for at undersøge, hvordan de udviklede deres lærerfaglige læring og hvorledes de anvendte deres læring og teoreti-ske viden fra læreruddannelsen i deres arbejde som lærere. Observationer og interview blev foretaget på fi re forskellige folkeskoler, hvor de studerende arbejdede. Observationsbilledet i artiklen er ét ud af over hunderede obser-vationer foretaget over to perioder i løbet af to år. Der er foretaget 13 inter-view i løbet af to år, og artiklen inddrager udtalelser fra fi re af de studerende i analysen. Der er sket en anonymisering af de fi re studerendes navne, idet de er blevet givet andre navne." s75
Statistical generalizations:
1) "På den ene side har analysen vist, at de studerende uden anstrengelse kan bringe normativiteten fra læreruddannelsens praksisser ind på skolen. De studerende oplever ikke grænser eller kløfter mellem læring i læreruddan-nelsens praksisser og anvendelse af læringen i skolens praksisser, når det gælder normativitet. Dett e støtt es af Hager & Hodkinson, der peger på, at forskning viser, at overgangen fra skole til arbejdsplads ofte foregår uproble-matisk (2009, s. 634)"
og
2) "Derfor er det en pointe, at normativiteten i læreruddannelsen ikke skal reduceres eller erstatt es af evidensbaserede forskningsresultater, som Rasmussen et al. (2010) foreslår" s89
3) "På den anden side har analysen peget på et stort potentiale i at iværksætt e en forbindelse mellem skolens praksisser og læreruddannelsens teoretiske viden fra starten af uddannelsen. Den SBL giver fra starten af uddannelsen de studerende et særligt indblik i den profession, de uddannes til at vare-tage, hvilket giver de studerende en mulighed for at forstå læreruddannel-sens teoretiske viden og fi nde den relevant, hvad de ordinære studerende ikke har samme mulighed for at opnå. Analysen af de studerendes forstå-elser og oplevelser kan pege på potentiale for den læringsudvikling til at blive lærer, der kan opstå, hvis der blev indført mere, tidligere og samtidig skoledeltagelse. Forskning i den SBL har vist, at organiseringen af den SBL støtt er de studerendes læreprocesser (Hald, 2018). Når de studerende i den SBL oplever skolens praksisser først eller samtidigt med deres deltagelse i læreruddannelsens praksisser, så kan teoretisk viden opleves som menings-givende og anvendes i deres praksisdeltagelser i skolen. " s89
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar