At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Brahe-Orlandi, R., & Lund Nielsen, B. (2021)
Reference:
Brahe-Orlandi, R., & Lund Nielsen, B. (2021). Læreruddanneres engagement i eksperimenterende didaktiske initiativer: - analyseret i professionsdidaktisk perspektiv. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 092–112. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127789
Abstract:
I artiklen undersøges læreruddanneres forståelse og engagement i arbejdet med at oversætte og være med til at implementere eksternt initierede didaktiske initiativer, der ikke oprindeligt er tænkt ind i læreruddannelsen. Det drejer sig om initiativerne Playful Learning, teknologiforståelse, Engineering i skolen, innovation og entreprenørskab samt makerspaces eller makerdidaktik. Artiklen er det foreløbige resultat af et sekventielt teoretisk og empirisk forskningsprojekt. Resultaterne i artiklen baserer sig primært på et fokusgruppeinterview med læreruddannere, men de trækker ligeledes tråde til teori og eksisterende forskning på LU-området samt den empiri, der tidligere er indsamlet i projektet. Overordnet diskuteres i artiklen de potentialer og udfordringer, initiativerne rummer i forhold til udviklingen af professionsdidaktik på en læreruddannelse. Mulighederne og udfordringerne består af dels forhold knyttet til det organisatoriske oversætt elsesarbejde, læreruddannere og ledere skal lave, og dels de nye begreber og bagvedliggende værdier, initiativerne rummer, og der kræver en nærmere defi nition, så de fremstår tydelige og afgrænsede.
Testable hypothesis?:
Nej: "Det overordnede forskningsspørgsmål, som søges besvaret i artiklens analyser, er dett e: • Hvilke udfordringer og muligheder rummer initiativerne i forhold til udviklingen af professionsdidaktik på en læreruddannelse?" s93
Method/materials:
"Metodisk bygger artiklen på en sekventiel teoretisk og empirisk undersø-gelse. Først er der blevet afh oldt en række workshops med aktører fra de forskellige initiativer. Derefter er der – med afsæt i professionsdidaktisk forskningslitt eratur – foretaget en (komparativ) dokumentanalyse af cen-trale dokumenter, der ligger til grund for de fem initiativer (Brahe-Orlandi & Nielsen, 2020). I dokumentanalysen er der ud fra projektbeskrivelser m.m. identifi ceret nøglebegreber, der perspektiveres teoretisk i den første del af den efterfølgende analyse i nærværende artikel." s96
Statistical generalizations:
1) "Samtidig er den forandringsdagsorden, som initiativerne i deres helhed står bag, i høj grad udfordret af netop traditionel praksis på LU. Informanternes opmærksomhed på den manglende stringens i initiati-vernes brug af begreber og den grundlæggende mangel, der ligger i, at ini-tiativerne menes ”bare” at kunne oversætt es direkte ind i den nye kontekst, som LU er, er problematisk. Samlet set fortolker vi informanternes diskus-sion af begrebernes betydning og deres relevans i relation til LU-didaktik som et udtryk for, at der er behov for mere tid og grundigere forberedelse, når nye initiativer, især eksternt initierede, skal implementeres i praksis." s110
2) "Læreruddannernes efterlysning af mere præcise defi nitioner af begre-ber som mening, værdiskabelse m.fl . peger på, at initiativerne implemen-teres med en vis fart og ikke altid tænkes integreret i professionsdidaktik på en læreruddannelse. " s110
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar