lørdag den 25. februar 2023

Generalizations #56 Brahe-Orlandi, R., & Lund Nielsen, B. (2021)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Brahe-Orlandi, R., & Lund Nielsen, B. (2021)

Reference:

Brahe-Orlandi, R., & Lund Nielsen, B. (2021). Læreruddanneres engagement i eksperimenterende didaktiske initiativer: - analyseret i professionsdidaktisk perspektiv. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 092–112. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127789


Abstract:

I artiklen undersøges læreruddanneres forståelse og engagement i arbejdet med at oversætte og være med til at  implementere eksternt initierede didaktiske initiativer, der ikke oprindeligt er tænkt ind i læreruddannelsen. Det drejer sig om initiativerne Playful Learning, teknologiforståelse, Engineering i skolen, innovation og entreprenørskab samt makerspaces eller makerdidaktik. Artiklen er det foreløbige resultat af et sekventielt teoretisk og empirisk forskningsprojekt. Resultaterne i artiklen baserer sig primært på et fokusgruppeinterview med læreruddannere, men de trækker ligeledes tråde til teori og eksisterende forskning på LU-området samt den empiri, der tidligere er indsamlet i projektet. Overordnet diskuteres i artiklen de potentialer og udfordringer, initiativerne rummer i forhold til udviklingen af professionsdidaktik på en læreruddannelse. Mulighederne og udfordringerne består af dels forhold knyttet til det organisatoriske oversætt elsesarbejde, læreruddannere og ledere skal lave, og dels de nye begreber og bagvedliggende værdier, initiativerne rummer, og der kræver en nærmere defi nition, så de fremstår tydelige og afgrænsede.


Testable hypothesis?:

Nej: "Det  overordnede  forskningsspørgsmål,  som  søges  besvaret  i  artiklens  analyser, er dett  e:  • Hvilke udfordringer og muligheder rummer initiativerne i forhold til udviklingen af professionsdidaktik på en læreruddannelse?" s93


Method/materials:

"Metodisk bygger artiklen på en sekventiel teoretisk og empirisk undersø-gelse.  Først  er  der  blevet  afh   oldt  en  række  workshops  med  aktører  fra  de  forskellige  initiativer.  Derefter  er  der  –  med  afsæt  i  professionsdidaktisk  forskningslitt  eratur  –  foretaget  en  (komparativ)  dokumentanalyse  af  cen-trale dokumenter, der ligger til grund for de fem initiativer (Brahe-Orlandi & Nielsen, 2020). I dokumentanalysen er der ud fra projektbeskrivelser m.m. identifi  ceret  nøglebegreber,  der  perspektiveres  teoretisk  i  den  første  del  af  den efterfølgende analyse i nærværende artikel." s96


Statistical generalizations:

1) "Samtidig er den forandringsdagsorden, som initiativerne i deres helhed står bag, i høj grad udfordret af netop traditionel praksis på LU. Informanternes opmærksomhed på den manglende stringens i initiati-vernes brug af begreber og den grundlæggende mangel, der ligger i, at ini-tiativerne menes ”bare” at kunne oversætt es direkte ind i den nye kontekst, som LU er, er problematisk. Samlet set fortolker vi informanternes diskus-sion  af  begrebernes  betydning  og  deres  relevans  i  relation  til  LU-didaktik  som et udtryk for, at der er behov for mere tid og grundigere forberedelse, når nye initiativer, især eksternt initierede, skal implementeres i praksis." s110


2) "Læreruddannernes  efterlysning  af  mere  præcise  defi  nitioner  af  begre-ber  som  mening,  værdiskabelse  m.fl  .  peger  på,  at  initiativerne  implemen-teres  med  en  vis  fart  og  ikke  altid  tænkes  integreret  i  professionsdidaktik  på  en  læreruddannelse.  " s110


Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 and 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Første citat er en direkte generalisering af studiets resultater til en italesat problemstilling (type 4).

Andet citat er som det først. Begge citater indebærer et kald på forandring (type 5). 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...