lørdag den 25. februar 2023

Generalizations #57 Alberg Peters, R., & Skovmand, K. (2021)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Alberg Peters, R., & Skovmand, K. (2021)

Reference:

Alberg Peters, R., & Skovmand, K. (2021). At blive til som lærer og gøre det usynlige synligt: - kultiveringen af kritiske lærerkompetencer. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 113–134. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127790


Abstract:

Artiklen er en empirisk undersøgelse af, hvordan brugen af kritisk diskursanalyse i arbejdet med bachelorprojektet i læreruddannelsen muliggør en særlig dannelse til lærer gennem opøvelse og kultivering af kritiske kompetencer. Med artiklen ønsker vi at komme bagom generaliserende forståelser af teori i læreruddannelsen og sætt er derfor fokus på, hvordan de studerende konkret har arbejdet med bestemte nøglebegreber i relation til deres undervisningsfag. Formålet er at undersøge, hvordan lærerstuderende opfatt er og bruger diskursanalyse, hvordan teorien spiller sammen med andre teorier, og hvilken betydning diskursanalysen har for de studerendes forståelse af det grundskolefag og den praksis, deres opgave rett er sig imod. Analysen af fi re bachelorprojekter og fi re interviews viser, at diskursanalysen har et særligt potentiale i forhold til at myndiggøre de studerende, fordi de som (kommende) lærere får kompetencer til at kaste et kritisk blik på de magtforhold, der styrer praksis, og derved skaber sig handlefrihed inden for de institutionaliserede

rammer, lærere er underlagt.


Testable hypothesis?:

Nej: " Forsknings-spørgsmålet bliver derfor: Hvilke lærerkompetencer kan kritisk diskursana-lyse bidrage til at udvikle hos lærerstuderende?" s114


N: Jeg bliver nødt til at påpege, da jeg nu har set det mange gange, at forskningsspørgsmål som dette antager en masse ting som ikke er påvist. Hvad hvis det eksempelvis ikke leder til nogle lærerkompetencer? Og selvom vi fremlægger en almendiskursiv ide om hvad en lærerkompetence er, kan vi så overhovedet beskære begrebet til noget der giver mening i forskningsregi?


Method/materials:

"Undersøgelsesperioden  strakte  sig  fra  efterårssemestret,  hvor  bachelorun-dervisningen påbegyndtes, til slutningen af juni, hvor de studerende havde afslutt  et  deres  bacheloreksamen,  og  alle  interviews  var  gennemført.  I  alt  gennemførtes tre workshops: en i efteråret og to i foråret. Ud over disse tre workshops modtog de studerende individuel opgavevejledning samt almin-delig bachelorundervisning. Vores workshops var åbne for alle bachelorstu-derende, men i gennemsnit deltog 15 studerende ud af en samlet årgang på 69 studerende." s115


Statistical generalizations:

1) "De studerende bliver myndiggjorte, idet de via diskursanalysen opøver et særligt kritisk blik både på de tekster, som rammesætt er lærerprofessionen (læreplaner, fagportaler, læremidler og andre styredokumenter) og på sko-lens og undervisningens diskursive og sociale praksis. Det er et tegn på, at de studerende faktisk kan lære at tænke med teoretiske tekster og forholde sig  analyserende  og  kritisk  til  de  diskurser,  der  styrer  praksis  –  på  et  højt  fagligt niveau. De akademiske tankebevægelser er bevidstgørende, men de er også myndiggørende, fordi de studerende som (kommende) lærere skaber sig frie handlerum i praksis." s133 


Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Citatet indeholder en række antagelser om effekter som ikke kan påvises. Hvornår er nogen myndiggjort? Hvordan ved vi at en introduktion til diskursanalyse øger myndiggørelse? Der er intet at sammenligne med og intet grundlag for at konkludere effekter af workshoppen/interventionen, og derfor er den noget bombastiske konklusion som også antager at effekterne kan genfindes i fremtiden (type 4), langt over hvad studiet kan bære.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...