At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Thomsen, K. R., Simonsen, C. B., & Lønbro, S. . (2022)
Reference:
Thomsen, K. R., Simonsen, C. B., & Lønbro, S. . (2022). Karrierekursen er sat – en undersøgelse af et projektorienteret praktikforløb i universitetsregi. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 3–21. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.132422
Abstract:
I artiklen diskuteres samspillet mellem uddannelse, studerende og aftagermarked i et projektorienteret praktikforløb på universitetet. Denne undersøgelse tager afsæt i en dokumentanalyse og et fokusgruppeinterview foretaget på kandidatuddannelsen i Idrætsvidenskab ved Aarhus Universitet. Analysen viser god overensstemmelse mellem den viden, de færdigheder og kompetencer (VFK) som de studerende anvender og som praktikpladserne efterspørger. Dog bør der sondres mellem generel VFK, der er fundamental i løsningen af virkelighedsnære arbejdsopgaver, og idrætsspecifik VFK, der værdsættes af praktikvejledere, men ikke opfattes som lige nødvendig på alle arbejdspladser. For at opnå gennemskuelige og afstemte forløb opfordres til øget fokus på dialog og involvering af praktikvejledere, og forslag gives til hvordan strukturelle forhold kan understøtte dette. Når teoretisk kernefaglighed på campus konverteres til nøje struktureret opgaveløsning i praksis, påpeges imidlertid en risiko for umyndiggørelse af de studerende og en desavouering af akademia. Denne må holdes for øje i fremadrettet af- og udvikling af projektorienterede praktikforløb på universiteterne.
Testable hypothesis?:
Nej: "Med denne artikel ønsker vi at formidle resultaterne af vores undersøgelse, som har haft følgende tre formål:1.At opnå indblik i, hvordan aftagerne vurderer de studerendes forudsætninger for at løse konkretearbejdsopgaver i projektorienterede forløb, og i hvilket omfang de oplever et sammenfald mellem denVFK, som de selv efterspørger, og den VFK, som de studerende beretter, at de anvender.2.At klarlægge, hvordan man med afsæt i aftagernes perspektiver kan styrke interaktionen mellempraktikpladserne, de studerende og uddannelsesinstitutionen strukturelt og indholdsmæssigt.3.At identificere og diskutere de udfordringer, der er i projektorienterede forløb, gennem konkretehandleanvisninger og opmærksomhedspunkter."s4
Method/materials:
"Først herefter vil de tre overordnede formål kunne undersøges. Denne indsigt er opnået igennem undersøgelsens første metodiske tilgang – en systematisk dokumentanalyse af posters, der skildrer 100 forskellige praktikforløb. Ved at følge grundlæggende kriterier for dokumentanalyse (Bowen, 2009; Mayring, 2000) muliggjordes en systematisk dataindsamling og analyse af de studerendes egne udsagn. De ovennævnte fire temaer udgjorde grundlaget for den præliminære analyse af de første 60 posters (Pkt. 1a, Figur 1), hvor de studerendes skriftlige udsagn blev registreret og organiseret i disse temaer. Herefter blev alle udsagn kondenseret inden for temaerne, og et varierende antal underkategorier af hhv. arbejdsopgaver (1) og uddannelsesspecifik VFK (2) blev udviklet." s5
(5 fokusgruppe deltagere s7)
Statistical generalizations:
1) "Interaktionen mellem praktikpladserne, de studerende og uddannelsesinstitutionen synes at kunne forbedres for at opnå mere gennemskuelige og afstemte forløb. Særligt gennem større involvering af praktikvejledere i planlægningsfasen; en proces, der dog skal afpasses til praktikpladsernes årshjul samt vejledernes sparsomme ressourcer. For at sikredette foreslås en særlig hub (informations- og kommunikationsplatform) etableret. "
2) "Det vurderes imidlertid, at nøje struktureret undervisning udelukkende rettet mod praksis risikerer at umyndiggøre de studerende og desavouere akademia. En bevidsthed herom bør være i fokus i fremadrettet af- og udvikling af projektorienterede praktikforløb på universiteterne." s19
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Begge citater er nogenlunde forsigtige bud på hvilke forandringer man kan lave, implikationen værende at studiet kan underbygge sådanne (type 5). I øvrigt er der flere udsagn der er så vage, at de ville have samme legitimitet og slagskraft med eller uden studiets eksistens. F.eks. kan en kompleks interaktion mellem praktikpladser, studerende og uddannelsesinstitutioner nok altid forbedres. Den vidensmæssig tyngde der her er oparbejdet med henblik på at udpege mere specifikke elementer af interaktionen som kunne forandres, er på niveau med journalistisk arbejde. Det kan også fint give mening, men kan ikke bære et videnskabeligt etos.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar