At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Thornberg, M. (2022)
Reference:
Thornberg, M. (2022). Refleksionsdagbogen som en intervention mod præstationsangst: et blik på en uddannelsesskole. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 22–36. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129207
Abstract:
Refleksionsdagbogen er en intervention, der skal forebygge præstationsangst ved skriftlige prøver. I første fase designes indholdselementer til en portfolio ud fra en faglig hypotese. I anden fase afprøves indholdselementerne i praksis. Refleksioner over brug af indholdet samles i en refleksionsdagbog, og refleksionsdagbogen revideres efterfølgende med de faglige hypoteser, forfatteren udforsker. I revisionsprocessen inddrages faglitteratur, og resultaterne på revisionen kan renskrives til brug i en akademisk sammenhæng. Interventionen blev brugt til at uddanne engelsklærere på læreruddannelsen, og resultatet viste en forbedring på 40 % i antallet af studerende, som gennemførte deres 1.-årsprøve. Artiklen bygger på en eksplorativ analyse af deltagernes udvikling af deres professionsdidaktiske literacy og fremmedsproglige fluency i løbet af en praktikperiode på to måneder. Undersøgelsen fokuserer på beskrivelser af succes og frustration med undervisningen og identificerer tre typiske udviklingsmønstre bag følelserne: didaktikeren, pædagogen og forskeren.
Testable hypothesis?:
Ja: "Refleksionsdagbogen er en intervention, der skal forebygge præstationsangst vedskriftlige prøver." -Abstract
N: Hvis man omformulerede er der i princippet en testbar hypotese her: "Anvendelse af refleksionsdagbog forebygger præstationsangst ved skriftlige prøver".
Method/materials:
"20 studerende ud af en gruppe på 68 ønskedeat benytte sig af interventionen, hvor de skulle skrive i refleksionsdagbogen med jævne mellemrum. De resterende 48 ville have et almindeligt praktikforløb uden dagbog. Otteaf dagbogsforfatterne brugte også dagbogen til at arrangere et praktikbesøg. Her fokuserede vi på almendidaktiske udfordringer i realiseringen af undervisningen.Ud af de 20 deltagere har jeg udvalgt 6 refleksionsdagbøger, som jeg vil forholde mig til i den kvalitative analyse. De udvalgte dagbøger er med jævne mellemrum blevet opdateret med beskrivelser af praksis, hvor det tydeligt fremgår, at formålet med beskrivelsen er at få et fagligt element til at fungere" s25
Statistical generalizations:
1) "I analysen har jeg fremhævet, hvordan refleksionsdagbogen dokumenterer en sociokulturel udvikling, hvor de lærerstuderende approprierer sig almendidaktiske greb gennem deres pædagogiske praksis, som tester og udfordrer deres fagdidaktiske hypoteser ved at mediere læring gennem stedord (Mead,1934;Vygotsky,1978)."
2) "Det skaber erfaringer, når justeringerne diskuteres med andre, og nye principper lægges til grund for faglig fordybelse. Når man skriver sine refleksioner om praksis, kan en revision af et længereforløb føre til en større bevidsthed om de greb, der bruges i forskellige situationer. Her giver interventionen et diskursivt fællesskab, som medieres gennem vejledning og feedback i et procesdokument."
s31
3) "At bruge refleksionsdagbogen som en intervention kræver en autentisk relation mellem underviser og studerende. De skal have tillid til, at de kan komme til dig med deresspørgsmål, og de skal være forberedt på, at du ikke kender alle svarene–endnu. Derfor skal du også være indstillet på at udvikle din egen faglighed med opgaven." s32
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 3, 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar