lørdag den 25. februar 2023

Generalizations #59 Lund Nielsen, B., & Madsen Kvols, A. (2021)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Lund Nielsen, B., & Madsen Kvols, A. (2021)

Reference:

Lund Nielsen, B., & Madsen Kvols, A. (2021). Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium: - interaktioner, relationer og spændingsfelter på lærerstuderendes vej ind i lærerfaget. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 171–190. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127799


Abstract:

Artiklen diskuterer muligheder og udfordringer for deltagelse og tilblivelse som lærerstuderende på 1. årgang, baseret på empirisk materiale fra “Ind i lærerfaget”, som er ét af en række projekter i “Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium”

(LULAB). Det bliver en pointe, der fremskrives i artiklens analyser, at projektet ikke kan forstås uden at forstå det som et LULAB-projekt med bott om-up eksperimenterende indsatser i professionelt samarbejde. Baseret på analyserne kondenseres en række interaktioner og relationer, der opleves som afgørende af aktørerne: oplevelse af sammenhæng på fl ere planer, udstrakt praktik på 1. årgang giver både muligheder og udfordringer, relationen mellem læreruddanner og lærerstuderende, herunder positionering af lærerstuderende som medudviklere, at studerende opleves at tage ansvar, og at forankring ikke bare må ses som et format, der rulles ud, de nye aktører skal også opleve mening. Der peges således både på positive mulighedsrum i relation til læreruddannelsen som professionsrett et uddannelse, men også på udfordringer og spændinger.


Testable hypothesis?:

Nej: "Formålet er som nævnt at diskutere studerendes deltagelse og “tilblivelse” som studerende i en læreruddannelse. Med reference til LULAB-initiativet som ramme og med afsæt i den teoretiske baggrund er de følgende under-søgelsesspørgsmål formuleret:•   Hvilke mulighedsrum og spændingsfelter kan kondenseres, når det gælder deltagelse og tilblivelse på 1. år på en professionsrett et lærer-uddannelse? · Hvilke typer af interaktioner og relationer fremhæves af aktørerne i projekt “Ind i lærerfaget” og på hvilken måde?  Får det betydning, og i givet fald på hvilke måder, at udviklingen er initieret som ét af fl ere professionelle inquiry projekter i LULAB-ini-tiativet?" s176


Method/materials:

"Artiklens analyser baserer sig på multiple kvalitative data. Primære data er fokusgruppeinterview med de fi re læreruddannere, der er centrale aktører i projekt “Ind i lærerfaget”, og observation ved en videndelingdag i regi af LULAB-initiativet, hvor der var deling, diskussion og feedback på tværs af projekter, og hvor aktørerne var i dialog med aktører fra to andre LULAB-pro-jekter. I videndelingsdag deltog både læreruddannere og studerende (enkelte repræsentanter).  Den  gensidige  sparring  var  organiseret  i  sparrings-trioer,  hvor der her inddrages observation fra den trio, hvor case-projektet var med, sammen med to øvrige LULAB-projekter, der i øvrigt også har praktik som en  del  af  deres  undersøgelser.  Data  fra  de  professionelle  dialoger  inddra-ges bl.a. med reference til Biesta et al. (2017) for at få indsigt i de diskursive processer, hvor projektets deltagere argumenterer sammen med andre. Der-udover inddrages i analysen af casen en vifte af sekundære projektinterne data, det gælder dokumenter, beskrivelser og præsentationer, herunder også dokumenter fra praktikskoler, fokusgruppeinterview med studerende både i projektet og øvrige 1.-årgangs studerende og udskrifter fra dialoger på net-værksmøder med både læreruddannere, studerende og lærere fra skolerne." s177


Statistical generalizations:

1) "Baseret  på analyserne kan en overordnet anbefaling være, at man i forbindelse med læreruddannelse skal passe på med at tænke for meget i eff  ektivisering  og..." s188 og fortsat: "genveje.  Meningsgivende  kollegialt  samarbejde  for  professionelle  lærerud-dannere opstår ikke nødvendigvis bare ved, at de opfordres til at dele fær-dige formater. Analyserne, der ligger til grund for artiklen, viser om noget, at  nye  praksisser  i  læreruddannelsen  må  gennem  aktørernes  oversætt else og konstruktion af mening – man skal så at sige værne om omvejene! Det giver en vis sårbarhed i forhold til forankring af nye tiltag i en ramme som LULAB  –  her  mener  vi  bevægelsen  fra  noget,  der  er  projektdrevet  af  en  mindre gruppe, der som her har stort ejerskab, til noget organisatorisk i hele uddannelsen.  Implikationer  for  fortsat  praksis  i  projekt  “Ind  i  lærerfaget”  specifi kt og generelt i LULAB må være, at der skal arbejdes med forankring på ny måder. At man i  organisationen skal overveje, hvordan man bedst kan rammesætt e samtaler for nye teams af undervisere, der skal arbejde med 1. årgang for at igangsætt  e meningsgivende og kollaborative processer mellem undervisere og med inddragelse af de studerende." s189

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Citatet er en række anbefalinger med en antagelse om at studiet underbygger forandring i lignende, fremtidige kontekster (type 5).

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...