søndag den 26. februar 2023

Generalizations #63 Boeg Thomsen, D. (2022)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Boeg Thomsen, D. (2022)

Reference:

Boeg Thomsen, D. (2022). Kroppen i læring, læring i kroppen: Kropsforankret sprogundervisning på Zoom og i auditoriet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 53–72. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129438


Abstract:

Didaktiske eksperimenter på natur- og sundhedsvidenskab har vist at læringsaktiviteter der giver universitetsstuderende relevante sansemotoriske erfaringer, styrker forståelse og hukommelse, men betydningen af sansning og bevægelse i humanioraundervisning er underbelyst. Gennem to pilotstudier med fokus på design, deltagelse og evaluering undersøger denne artikel kropsforankret læring på Humaniora i to læringskontekster: digital undervisning på Zoom og

auditorieundervisning på campus. Undersøgelsen viser at det også i humanioraundervisning er muligt at udvikle kropsforankrede læringsaktiviteter med stærk konceptuel integration, at de studerende deltog aktivt, og at de evaluerede aktiviteterne meget positivt. Sammenligningen af det fysiske og digitale læringsrum viser at kropsforankrede læringsaktiviteter fungerede godt i begge, med tilpasning til læringskonteksternes forskellige praktiske begrænsninger og muligheder. Auditoriet er en potentielt mere sårbar kontekst fordi deltagelse er synlig for alle, men samtidig åbner samværet i et fælles fysisk og socialt rum mulighed for aktiviteter hvor samspillet mellem de studerendes kroppe er grundlaget for læringsaktiviteternes konceptuelle integration. 


Testable hypothesis?:

Ja: "Mit  overordnede  spørgsmål  er  derfor:  Er  det  muligt  at  udvikle  meningsfulde  læringsaktiviteter  der  støtter humaniorastuderendes  læring  ved  at  give  dem  mulighed  for  at  forankre  deres  forståelse  i  relevante sansemotoriske erfaringer? s55-56 


N: Ja, sætningen har indhold som en hypotese selvom den er formuleret som et lukket spørgsmål. Det kan blive problematisk med ordet "meningsfulde" samt antagelsen om at det kan lade sig gøre at forankre forståelse i relevante sansemotoriske erfaringer.


Method/materials:

"Delstudie 1: Kropsforankring i et digitalt læringsrum I delstudie 1 undersøgte jeg kropsforankrede læringsaktiviteter i onlineundervisning, på zoom. Jeg underviste i sprogdelen af det tværdisciplinære kursus Det vestlige Mesoamerika (Indianske Sprog og Kulturer, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, KU: 4. semester), der dækker arkæologi, historie og sprog. Da der kun var to studerende på årgangen, var holdstørrelsen usædvanligt lille(to studerende). Derudover gæsteunderviste jeg i Typologisk-Grammatisk Analyse (Lingvistik, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, KU: 2. semester), hvor jeg kunne afprøve kropsforankring med et større hold (30 studerende), men ikke følge op med evaluering." s56


"Deltagelse  vurderede  jeg  simpelthen  ved  at  observere  de  studerendes bevægelser, for modsat rent mental deltagelse er kropslig deltagelse synlig for alle." s58


"De  studerendes  oplevelse  undersøgte  jeg  gennem anonym  skriftlig  evaluering:  først  et  generelt  spørgeskema  uden  specifikke  spørgsmål  til  kropsforankrede aktiviteter, dernæst et målrettet spørgeskema. " s58


"I  delstudie  2  undersøgte  jeg  kropsforankrede  læringsaktiviteter  i  auditorieundervisning  på  campus.  Kurset, Introduktion  til Grammatisk Analyse,  samler  førsteårsstuderende  på Institut  for  Tværkulturelle  og Regionale Studier  (KU),  og  med  170  studerende  fra  13  forskellige  uddannelser  gav  kurset  mulighed  for  at  undersøge kropsforankring i en større og mere heterogen gruppe af studerende." s60


"Igen vurderede  jeg  deltagelse  gennem  simpel  observation. " s62

"Derudover   undersøgte   jeg   igen   de   studerendes   oplevelse   gennem   anonym   skriftlig   evaluering.   Ved midtvejsevalueringen udfyldte holdet et generelt spørgeskema der –ligesom i delstudie 1 –ikke spurgte direkte til de kropsforankrede aktiviteter, fordi jeg var nysgerrig efter om de studerende igen spontant ville fremhæve dem. " s63


Statistical generalizations:

"Undersøgelsen  viste  at  det  i  både  fysiske  og  digitale  læringsrum  er  muligt  at  udvikle  aktiviteter  der  giver humaniorastuderende mulighed for at forankre deres forståelse i relevante sansemotoriske erfaringer, og at de studerende deltog aktivt i aktiviteterne og evaluerede dem meget positivt." s69

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 4 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Citatet er lidt snørklet fordi den implicitte hypotese egentlig er af ikke-eksistentiel karakter (analytisk), hvorfor man i princippet godt kan generalisere. Problemet er at det ikke i studiet kan påvises at humaniorastuderende eller nogle andre kan "forankre deres forståelse i relevante sansemotoriske erfaringer", og af den årsag kan man ikke generalisere pointen. Hertil er der i studiet ingen forudsætning for at sammenligne med responser fra studerende som ikke har oplevet interventionen, eller oplevede noget andet. Derfor kan man ikke underbygge de implicitte effekter (type 4).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...