søndag den 26. februar 2023

Generalizations #64 Larsen, V., Duch, H. S., & Lund, B. (2022)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Larsen, V., Duch, H. S., & Lund, B. (2022)

Reference:

Larsen, V., Duch, H. S., & Lund, B. (2022). Underviseres didaktiske transformation af forsknings- og udviklingsarbejde til undervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 73–89. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.125587


Abstract:

Relationer mellem forskning og uddannelse på videregående uddannelser har været genstand for stigende forskningsmæssig opmærksomhed op gennem 00-erne. Den karakteriseres ofte som ”nexus-forskningen” og refererer til teorier og begreber med henblik på at kunne kategorisere forskellige forbindelsestyper (nexus) mellem forskning og uddannelse. Imidlertid synes underviseres didaktiske transformationsprocesser mellem de to felter at være relativt

underbelyste. Empiriske studier fra et University College viser, at underviseres professionelle selvforståelse, deres dispositioner og positioneringer har stor indflydelse på den enkeltes måde at forbinde forskning med undervisning. Artiklens ambition er derfor at udvide det analytiske spekter i nexus-forskningen med et særligt blik på disse aspekters betydning for underviseres didaktiske transformationsprocesser. Med afsæt i aktuel teori fra nexus-forskningen samt

uddannelsessociologiske og didaktiske teorier argumenteres for en udvidet analytisk ramme, der kan synliggøre og integrere flere dimensioner, der har betydning for didaktisk fortolkning og transformation fra forskning til undervisning.


Testable hypothesis?:

Nej: "Artiklens forskningsspørgsmål er således: Hvordan kan det analytiske spekter i nexus-forskningen udvides med henblik på at rumme didaktisk transformation i etunderviserperspektiv?" s74


Method/materials:

"Vores argumentation for en nuancering af nexus-typerne vedrørende didaktisk transformation er underbygget af empiriske studier fra et forskningsprojekt, vi afsluttede i 2020 og har publiceret i en artikel fra 2021 (Larsen et al.2020; Duch et al. 2021). De empiriske undersøgelser blev foretaget på et University College og blev indledt med dokumentstudier og interviews med fire adjunktkoordinatorer vedrørende rammer for lektorkvalificering. Dernæst fulgte hovedstudiet bestående af 12 interviews med undervisere. Hovedparten af disse informanter var adjunkter sent i deres kvalificeringsforløb, enkelte var lektorer, og alle var udvalgt med henblik på spredning på uddannelsesområder   på   UC’et.   Endelig   foretog   vi   felt-observationer   hos   fire   af   disse   informanters undervisningspraksis." s80


Statistical generalizations:

1) "Udvalgte  empiriske  studier  fra  et  afsluttet  forskningsprojekt (Larsen et al. 2020) har, sammen med den teoretiske tilgang, således bidraget til at udpege vigtige aspekter, særligt vedrørende de intangible (immaterielle) dimensioner, idet det har vist sig, at forskellige positioneringer   som   undervisersubjekt   har   stor   indflydelse   på,   hvilken   forståelse   der   indskrives   i   transformationer, og hvordan de udføres." s86


Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 3 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Jeg har noteret denne artikel i datasættet for utåleligt sprog. Første citat ender, som ofte med de værste

eksempler, et sted mellem en statistisk generalisering og et udsagn så vagt at det forekommer fuldstændigt

almengyldigt. Et eksempel for at fremhæve det absurde vaghedsniveau:

"... det har vist sig, at forskellige positioneringer som [gennemsnitlig norsk skovkat] har stor indflydelse på,

hvilken forståelse der indskrives i transformationer, og hvordan de udføres."


Trods absurditeten er påstanden om en generel effekt tydelig:

[forskellige positioneringer som [rolle]] -> [forståelse indskrevet i transformationer + udførelse]


Det er endda en stor effekt: "... stor indflydelse...". (type 3 og 4).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...