At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Dam, L., Bundgaard, K., & Haugaard, R. (2022)
Reference:
Dam, L., Bundgaard, K., & Haugaard, R. (2022). Stopklods eller trappe? En undersøgelse af overgangen fra ungdomsuddannelse til et sprogstudium . Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 90–106. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129433
Abstract:
Baseret på en generel opfattelse af, at overgangen mellem uddannelsestrin er central for fastholdelse af studerende, er formålet med denne artikel at undersøge de normer og adfærdsmønstre, som sprogstuderende har taget afsked med, såvel som deres oplevelse af overgangen til nye normer og adfærdsmønstre på første semester af deres universitetssprogstudium. Datagrundlaget omfatter undervisningsobservationer og uformelle samtaler på ungdomsuddannelser samt fokusgruppeinterviews med sprogstuderende på universitetet i starten af henholdsvis første og andet semester. Analyserne tydeliggør elementer i overgangen, som de studerende finder udfordrende.
Dette gælder f.eks. grammatikundervisningen på universitetet, manglende sparring med medstuderende i studiegrupper, uklar relevans af bestemte fag og undervisernes praksis på den digitale læringsplatform. Resultaterne sammenholdes desuden med tidligere studier af overgange mellem uddannelsestrin.
Testable hypothesis?:
Nej: "Formålet med denne artikel er dels at undersøge de studerendes oplevelseaf at begynde på universiteteti lyset af den undervisningsmæssige bagage, de kommer med fra deres ungdomsuddannelse, deres motivation for at læse et fremmedsprog og deres forventninger til uddannelsen, dels at sammenholde undersøgelsens resultater med andre studier af overgangsproblematikker med henblik på at bidrage til den nordiske viden inden for dette område." s91
Method/materials:
"Undersøgelsenbaserer sig dels på observationer af tysk-og spanskundervisning på ungdomsuddannelser,dels på to runder fokusgruppeinterviews med nye studerende på tysk-og spanskuddannelserne på et dansk universitet, se figur 1. Undervisningsobservationerne kvalificerede dels de spørgsmål, vi stillede i den første runde fokusgruppeinterviews, og indgik dels i den efterfølgende analyse. Data fra første runde fokusgruppeinterviews kvalificerede dels de spørgsmål, vi stillede i anden runde fokusgruppeinterviews, og indgik dels i den samlede analyse, hvor også data fra anden runde indgik. I detfølgende beskriver vi vores metode i forbindelse med undervisningsobservationerne, vores metode i forbindelse med fokusgruppeinterviewene og vores dataanalysemetode." s94
Statistical generalizations:
1) "Dette gælder f.eks. grammatikundervisningen på universitetet, manglende sparring med medstuderende i studiegrupper, uklar relevans af bestemte fag og undervisernes praksis på den digitale læringsplatform. Viden om sådanne oplevede udfordringer samt om de normer og adfærdsmønstre, som de studerende har taget afsked med, kan bidrage til at lette overgangen til det ukendte, såfremt denne videninddrages i tilrettelæggelsen af den første tid på uddannelsen, om end der trods identificerede tendenser ikke overraskende også viste sig at være individuelle forskelle mellem de studerende." s103
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Citatet er en opfordring til at drage konsekvenser af studiets fund, implikationen værende en tro på at disse fund har generel slagkraft og er relevante i lignende situationer i fremtiden (type 5).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar