At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.Slot, M. F., Hjarnø, G., Reng, M., & Moe, C. B. (2022)
Reference:
Slot, M. F., Hjarnø, G., Reng, M., & Moe, C. B. (2022). Learning to Notice og brug af videooptaget undervisning i læreruddannelsen: Array. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 7(2), 21. https://doi.org/10.7146/lup.v7i2.132892
Abstract:
Studiet undersøger lærerstuderendes udvikling af professionel opmærksomhed med afsæt i konceptet Learning to Notice (LTN), deres brug af fagsprog og begreber, begge dele med afsæt i videooptaget undervisning fra skolefaget dansk i folkeskolen. Resultaterne peger på, at struktureret observation grundlæggende styrker studerendes opmærksomhed på lærerens handlemuligheder i klasseværelset og på et potentielt læringsudbytte i forbindelse med integration af videooptaget undervisning i campusundervisning. Samtidig har studerende vanskeligt ved at beskrive, analysere og forudsige hændelser i undervisningen og anvende faglige begreber om de elementer, de lægger mærke til. De studerende får typisk øje på relationer mellem elever og lærere, mens fokus på danskfaglige problemstillinger træder i baggrunden. Med udgangspunkt i projektets resultater ser vi brug af video og systematisk observation (LTN) på læreruddannelsen som et område, hvor videre studier kan bidrage til større forståelse for studerendes indsigt i læreres praksis og herunder de beslutninger og temaer, som undervisning består af i klasseværelset.
Testable hypothesis?:
Nej: "Hvordan oplever og erfarer lærerstuderende udbyttet af at arbejde med videooptaget undervisning og metoden Learning to Notice, med henblik på at udvikle fagdidaktisk opmærksomhed i undervisningsfaget dansk på læreruddannelsen?" s11
Method/materials:
"Dataindsamlingen i forbindelse med afprøvninger omfatt er videooptagelser af holdundervisning i dansk på læreruddannelsen, feltnoter, indsamling af handouts, skriftlige dokumenter og interviews med studerende, som også er den primære datakilde i undersøgelsen" s15
"Der er indsamlet 18 timers videooptagelser fra tre hold på uddannelsen. Vi har videofi lmet to fokusgruppers arbejde i klasse- og gruppearbejde, mens vi har dokumenteret læreruddannernes arbejde via feltnoter, obser-vation og billedmateriale af tavler, handouts, PowerPoint samt beskrivelser af didaktisk design mv. Videomaterialet indeholder eksempler, som vi har indarbejdet i cases. Vi har fra videoobservationsmaterialet valgt fi re cases (Knoblauch, 2014)" s16"
Statistical generalizations:
Ingen
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 1 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Studiets konklusioner er godt pakket ind i forsigtighed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar