tirsdag den 28. februar 2023

Generalizations #69 Nielsen, B. L., Vilain, H., & Gøtzsche, K. (2022)

At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.

I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.

Nielsen, B. L., Vilain, H., & Gøtzsche, K. (2022)


Reference:

Nielsen, B. L., Vilain, H., & Gøtzsche, K. (2022). Lærerstuderendes erfaringer fra forløb med mindfulness koblet professionsdidaktisk til selvberoenhed og relationskompetence: Array. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 7(1), 23. https://doi.org/10.7146/lup.v7i1.132435


Abstract:

I artiklen præsenteres en kvalitativ analyse af data fra forløb for lærerstuderende med fokus på mindfulness, selvberoenhed og relationskompetence. Kvantitative eksperimentelle data fra samme forløb har vist effekt på de lærerstuderendes mentale trivsel. Mulige årsager og kobling til arbejde med relationer som kommende lærer diskuteres baseret på en tematisk analyse af bl.a. gentagne interview. Fem overordnede pointer fremhæves i relation til oplevet udbytte: 1) Der har været en frugtbar spænding mellem kendthed og anderledeshed, 2) de studerende har oplevet en syntese mellem “hoved og krop”, 3) forløbet er oplevet som modsvar mod en udbredt præstationsorientering og acceleration, 4) læringsfællesskabet på holdet fremhæves som afgørende for de studerendes oplevelse af selvberoenhed, og dette ser ud til at blive understøttet af den scene, der sættes af underviserne, og 5) de lærerstuderende oplever selv at have udviklet nogle kompetencer, som de har en intention om at anvende såvel i mødet med (kommende) elever som med kolleger.


Testable hypothesis?:

Nej: "De  lærerstuderendes  intentioner  og  oplevelser  af  mening  kan  have  afgø-rende betydning for deres læringsbaner og strategier i forhold til uddannel-sen. Det er derfor vigtigt at forstå de deltagende studerendes fortolkninger, fordi  de  er  med  til  at  afgøre,  hvilke  dele  af  forløbet  de  involverer  sig  i,  og  hvordan de involverer sig. Det leder til undersøgelsesspørgsmålene: 1.  Hvad er de lærerstuderendes baggrund for og intentioner med at del-tage i forløbet?" s104 


og 


"2.    På  hvilke  måder  oplever  de  studerende  forløbet  –  relateret  til  deres  pædagogisk-didaktiske  relationskompetence  og  selvberoenhed?  Og  hvad fremhæver de som afgørende for udbytt e og som udfordringer?3.  Hvad er deres erfaringer med kobling mellem forløbets forskellige ele-menter, herunder med egen involvering i de forskellige elementer?" s105


Method/materials:

"Artiklen  præsenterer  altså  udelukkende  resultater  fra  de  kvalitativt  baserede analyser, men resultater fra de eksperimentelt baserede data ind-drages  kort  i  diskussionen.  De  kvalitative  data  er  primært  interviewdata.  Der er gennemført syv enkeltinterview, dels med fem studerende fra første gennemløb i december 2019 og dels med to studerende fra andet gennem-løb i december 2020. Disse semistrukturerede interview havde fokus på de studerendes baggrund for og intention med at deltage, deres erfaringer fra forløbet og deres oplevede udbytt  e. Endelig er der gennemført et afslutt ende gruppeinterview  i  april  2021  efter  det  sidste  gennemløb.  Interviewguide  blev udviklet baseret på analyse af de første data (sekventielt design), og interviewet er derfor gennemført med studerende fra det sidste (venteliste-)hold. " s105


Statistical generalizations:

1) "Det vil blive rigtigt interessant at følge over tid, hvorvidt og hvordan disse oplevede  udbytt  er  kan  understøtt  e  de  studerende  i  overgangen  til  skolens  praksis.  Med  hensyn  til  fremadrett  ede  perspektiver  for  læreruddannelsen  udtrykker de deltagende studerende, at dett e område burde være noget alle lærerstuderende  kommer  i  dybden  med,  men  det  har  også  haft  betydning  for samspil og motivation på holdet, at det har været et frivilligt kursus man har meldt sig til." s117 


N: Det er altså en antagelse at interventionen har en permanent effekt.

Comments:

I have flagged this study for generalizations of type 3 and 5 (see typology).


(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)


Generalisering type 3 og 5: De studerendes udsagn bruges til at sige implicit at studiets resultater er generelle. Det er så at sige de studerende som deltager i studiet, der generaliserer på vegne af den gruppe de ser sig som medlemmer af. Hertil antages det implicit, i citatets første sætning at de “oplevede udbytter kan understøtte de studerende i overgangen til skolens praksis.”. Spørgsmålet er om sådan en interaktion overhovedet kan påvises. Sidste sætning er også et eksempel på en opfordring til en bestemt adfærd som institutioner eller praktikere kan udvise (type 3 og 5).


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Projektet videreført på ny blog

 En af formålene med projektet er løbende at dokumentere projektets udvikling. Grundet begrebslige problemstillinger er jeg gået væk fra at ...