At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Fernández, S. S. (2019)
Reference:
Fernández, S. S. (2019). Fremmedsprogsstuderendes overbevisninger om sproglæring: Før og efter profilsemestret på kandidatstudiet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 14(26), 5–22. https://doi.org/10.7146/dut.v14i26.109881
Abstract:
Formålet med artiklen er at analysere, hvordan sprogstuderendes overbevisninger om sprogsyn og sproglæring bliver påvirket, når de vælger at følge en ”underviserprofil” på deres kandidatstudie. Ved at vælge underviserprofilen på det næstsidste semester i kandidatuddannelsen kan den universitetsstuderende tone sit studium mod underviser-/lærerprofessionen med særligt fokus på undervisning i det danske gymnasium. Via faget ”Undervisning i teori og praksis”, som inkluderer gymnasiepraktik, får fremmedsprogsstuderende mulighed for at beskæftige sig med fremmedsprogsundervisning og didaktik fra et teoretisk og praktisk perspektiv. Gennem et casestudie af otte studerende fra et dansk universitet og på basis af metoder udviklet i forskningsfeltet om lærerkognition viser jeg, hvordan de studerendes viden og tanker, om hvordan man bedst underviser i og lærer fremmedsprog, udvikler sig i løbet af profilsemestret.
Testable hypothesis?:
Nej: "I denne artikel vil jeg se nær-mere på en bestemt målgruppe: danske kandidatstuderende inden for fremmedsprog, som har valgt at tone deres studium mod en karrierevej inden for de gymnasiale uddannelser (dvs. kommende gymnasielærere inden for fremmedsprog). Jeg vil undersøge deres kogniti-on før, under og efter deres ”profilsemester”, dvs. det semester på kandidatstudiet, som er målrettet deres fremtidige undervisningserhverv. Ved at indsamle og analysere forskellige typer data (besvarelser fra refleksionsøvelser, gruppediskussioner, produktionsøvelser, re-fleksionsessays og interviews) vil jeg undersøge, hvordan profilsemestret påvirker disse stu-derendes kognition, og hvordan de selv oplever og reflekterer over semestret." s5
Method/materials:
" denne sektion vil jeg præsentere resultaterne fra en empirisk undersøgelse foretaget med et hold studerende fra Aarhus Universitet, som valgte Underviserprofilen og derunder Se-cond Language Acquisition and Pedagogy som deres profilsemester. Holdet består af ottestuderende, hvoraf syv læser engelsk og én læser tysk. Holdet er lille, da det drejer sig om et ”forårshold” for studerende, som har haft et semesters propædeutik i deres studium og der-for er forsinkede/skæve i forhold til andre studerende (om efteråret er der normalt mellem 25 og 40 studerende)." s9
"Data er således indsamlet ved hjælp af fem instrumenter: 1) Spørgeskema om sprogsyn: På første undervisningsdag udfyldte de studerende et spørgeske-ma med både lukkede spørgsmål (fempunkts Likert-skala) og tre åbne spørgsmål3 vedr. de-res syn på sprog og sproglæring. Den lukkede del af spørgeskemaet kan ses i Tabel 1 og bi-drager med en bred oversigt over de studerendes tanker. 2) Transskriptioner fra gruppediskus-sioner: På første undervisningsdag diskuterede de studerende deres besvarelser fra spørge-skemaet. På femte og tolvte undervisningsgang diskuterede de studerende deres besvarelser fra undervisningsgang nr. 1 på basis af deres nye viden. Disse tre sæt diskussioner blev opta-get og transskriberet. 3) Gruppebesvarelser af i alt 10 ugeopgaver (delt af de studerende i Google docs), som de studerende arbejdede med hver uge som forberedelse til undervisnin-gen i faget. 4) Individuelle besvarelser af eksamensportfolien. 5) Transskriptioner af forsinkede individuelle, semistrukturerede interviews (Kvale & Brinkmann, 2009) foretaget ét år efter endt profilsemester." s9-10
Statistical generalizations:
1) "De opnåede resultater i denne undersøgelse stemmer overens med tidligere studier om lærerkognition hos lærerstuderende og viser, at en gymna-sieprofil, eller andre former for didaktiske studieelementer, allerede på kandidatstudiet, og før den officielle teoretiske pædagogikumuddannelse for gymnasielærere, er et positivt tiltag, selvom ikke alt den tilegnede viden appliceres i klasseværelset med det samme." s19
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 3 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
I uddraget antages at studiets ikke-statistisk-generaliserbare-resultater i sammenhæng med andre studiers ikke-generaliserbare-resultater kan underbygge at der er en generel effekt som kan forventes i fremtidige kontekster.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar