At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Lunde Frederiksen, L., & Halse, E. (2021)
Reference:
Lunde Frederiksen, L., & Halse, E. (2021). Mentorsamtaler og professionel udvikling for nye lærere: Array. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 135–151. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127797
Abstract:
Artiklen præsenterer en empirisk undersøgelse af mentoring af nye lærere. I artiklen spørges til, hvad der henholdsvis befordrer og hæmmer at praktisere mentoring for nye lærere med fokus på professionel udvikling. Mentoring på fi re skoler i samme kommune blev fulgt et år. Skolerne var udpeget af kommunen ud fra parametre om forskellighed i forhold til størrelse og erfaringer med mentoring på skolen og ud fra villighed i at deltage i projektet. Undersøgelsen viser, at ledelsens opmærksomhed på professionel udvikling, muligheden for observation, gruppementoring, hvordan man forstår mentors rolle, og udvælgelse af mentor herunder mentorkompetencer ser ud til at have betydning. Dett e udfoldes i artiklen.
Testable hypothesis?:
Nej: "I nærværende studie spørges der derfor til, hvad der henholdsvis befor-drer og hæmmer at praktisere mentoring for nye lærere med fokus på pro-fessionel udvikling." s137
Method/materials:
" studiet om, i hvor høj grad mentorsamtaler havde mulighed for at have fokus på professionel udvikling, blev der valgt fi re skoler af kommunen, med størst mulig variation mht. f.eks. størrelse, land/by og erfaring med mentorordninger på skolen. Det empiriske materiale bestod af:• Logbogsnotater fra nye lærere (16) og mentorer (8) • Forskernoter (10)• 15 deltagende observationer (Spradley, 1980) • Opstartsmøder med skoleleder og mentorer (4)• Semistrukturerede interviews (Kvale & Brinkmann, 2009) af nyud-dannede lærere (7), mentorer (4) og skoleledere (4) • Funktionsbeskrivelser for mentorordning på de involverede skoler (2).Nogle af de observerede mentorforløb blev opfulgt med uformelle samtaler med mentorerne, i ønsket om at få kvalifi ceret mentorsamtalerne og at blive inspireret. Derudover har der forud for forløbet været foretaget et todages mentorkursus for alle kommunens mentorer med fokus på facilitering af refl eksion i mentorsamtalerne, inklusive tre observationer." s139
Statistical generalizations:
1) "Analysen peger i retning af, at skolekulturen har stor betydning for muligheden for at udføre mentoring med fokus på refl eksion og dermed muligheden for fortsat professionel udvikling."
og
2) "International forskning peger på, at en samarbejdende skolekultur er vigtig, også når man taler om mentoring med fokus på professionel udvik-ling. I den sammenhæng peges der på en understøtt ende, interesseret og anerkendende ledelse som en afgørende faktor for at udvikle en sådan sko-lekultur (Frederiksen & Halse, 2020). Vores empiri i nærværende projekt viste et godt eksempel på, at netop eksplicitering af skolens fælles udviklede pædagogik og udviklingsretning, kombineret med en støtt ende, interesseret ledelse, kan være med til at støtt e processen med professionel udvikling i mentoring." s149
3) "En kultur, der generelt er bevidst om professionel udvikling, vil også i højere grad have mulighed for at implementere mentoring, der ikke kun har fokus på social og per-sonlig støtt e, men også på støtt e, der kan hjælpe til refl eksion og dermed fortsat professionel udvikling. Hvis en mentor ikke understøtt es af ledelse og skolekultur til at fokusere på professionel udvikling, kan det være svært at implementere. " s149
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 3, 4 og 5(see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar