At the current stage this project is about finding statistical generalizations in qualitative, danish educational research. That is to check my assumption that there is a tendency to make statistical generalizations on the basis of observations which cannot support such generalizations.
I will be posting excerpts from all those studies which to me seem problematic. This post is part of that and this is a link to the first post in the line.
Oksbjerg, M. (2022)
Reference:
Oksbjerg, M. (2022). Læreres forståelser af bidrag til elevers dannelse i undervisning med litteraturlæremidler på mellemtrinnet : Array. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 7(1), 21. https://doi.org/10.7146/lup.v7i1.132434
Abstract:
Nyere forskning peger på, at didaktiske litteraturlæremidler spiller en central rolle for læreres undervisningspraksis i skolens danskfag. Der mangler imidlertid forskning i, hvilke forestillinger dansklærere har om elevers dannelse i undervisning, hvor didaktiske læremidler inddrages. I artiklen belyses dette område gennem analyser af interviews med fire lærere, som underviser på mellemtrinnet. For to af lærernes vedkommende peger resultaterne på, at deres egen forståelse af undervisningens dannelsesbidrag på centrale områder afviger fra den forståelse, der implicit ligger i det valgte læremiddel. Et resultat er desuden, at lærerne ikke selv ser denne diskrepans.
Testable hypothesis?:
Nej: "Forskningsspørgsmålet lyder:Hvilke forestillinger har dansklærere om elevers dannelse i litt eraturundervisningen, og hvordan ser lærerne disse forestillinger understøtt et i didaktiske læremidler, som de vælger at undervise med?" s77
Method/materials:
". Lærerne underviste alle fi re på mel-lemtrinnet, havde mellem 4 og 16 års undervisningserfaring og var ansat på tre forskellige skoler, som lå i byer af forskellig størrelse. Lærerne havde desuden forskellige faglige profi ler, idet to havde dansk som undervisnings-fag fra læreruddannelsen, en var meritlærer med cand.mag. i nordisk sprog og litt eratur og en havde ikke dansk som fag fra læreruddannelsen. Alle fi re valgte at undervise med læremidlet Fandango, men dog med fi re forskellige dele af det. Det var ikke overraskende, at de valgte netop dett e læremiddel, da det ifølge Bundsgaard et al. (2017) er det mest udbredte didaktiske lære-middel på danskfagets mellemtrin. Læremidlet er karakteriseret ved en høj didaktiseringsgrad2 og ved at have fokus på elevernes begrebslæring som ramme og gennemgående træk ved den intenderede undervisning. Ved gennemførelse af studiets lærerinterviews mått e jeg erkende, at det var vanskeligt at spørge for direkte til lærernes forestillinger om elevers dannelse i litt eraturundervisningen. " s83
Statistical generalizations:
1) "Eftersom nyere forskning fra Bremholm et al. (2017) viser, at læremidler spiller en central rolle i grund-skolens danskundervisning, kan resultaterne fra denne artikel pege på et behov for efteruddannelse af lærere på dett e felt" s94
2) "Denne undersøgelse base-res som omtalt på et kvalitativt casestudie, hvor de nævnte lærerinterviews indgår. Inden for rammerne af det valgte forskningsdesigns betingelser vur-derer jeg, at resultaterne kan fungere som afsæt for diskussion og udvikling af både danskfagets læremidler og undervisningspraksisser. Dett e bygger jeg på den informationsorienterede udvælgelse af lærere, hvor forskellig-hed med hensyn til undervisningserfaring og danskfaglige forudsætninger har været kriterier. Desuden er den store udbredelse, som det pågældende læremiddel har i den danske skoles litt eraturundervisning, med til at tilføre resultaterne legitimitet. Jeg forestiller mig således, at de fi re cases kan fun-gere ved eksemplets magt, og at de kan inspirere til forståelse af andre cases med lignende træk." s94
N: De kan/kan ikke generalisere, men de skal også bare fungere som eksempel, men på grund af udvælgelses processen er de "legitime" hvilket betyder at de måske kan generaliseres...
3) "Imidlertid kan den relativt detaljerede udpegning af mål, elevopgaver, til-rett ede skønlitt erære tekster og forslag til evaluering måske i virkeligheden indebære, at læreren er nødt til yderligere at skærpe sin egen professionelle og kritiske dømmekraft. En kritisk dømmekraft, som kan være fatal at sætt e ud af kraft, når man med et didaktisk læremiddel så at sige inviterer en eller fl ere læremiddelforfatt eres ideer om og syn på dannelse, elever, læring og undervisning i litt eratur ind i sin undervisningspraksis og refl eksioner over denne. En lærers læremiddelfaglighed indebærer kompetencer til at kunne håndtere læremidler ved både planlægning, udførelse og evaluering af undervisning (Carlsen & Hansen, 2009, s. 18). Eftersom didaktiske læremid-ler kan indeholde intentioner for komplett e undervisnings- og læringsmil-jøer, kan analyse og vurdering af dem imidlertid være en kompleks aff ære. " s93
Comments:
I have flagged this study for generalizations of type 3, 4 and 5 (see typology).
(Rest in danish in order to avoid the extra work of having to translate quotes - i might on request)
I
første citat refereres til Bremholm et al.s bog “Lærermidlernes Danskfag”. Bogen er en antologi med artikler over et forskningsprojekt baseret på et spørgeskema omkring lærermidler i danskundervisning, med besvarelser fra mere end 600 dansklærere. Dette sættes i sammenhæng med nærværende studie som i princippet, godt kan vise, at de fire lærere som deltog har behov for efteruddannelse i anvendelsen af lærermidler. Der kan dog ikke vises et behov i nogen generel forstand, sådan som der skrives mere eller mindre direkte i den lidt finurlige sætning. Referencen til det store studie bruges til at gøre ideen om det lille studies generaliserbarhed mere plausibel (type 3). Det skrives direkte i andet citat:
“Desuden er den store udbredelse, som det pågældende læremiddel har i den danske skoles litt eraturundervisning, med til at tilføre resultaterne legitimitet.”.
Der er altså ikke bare tale om en direkte uberettiget generalisering (type 4), men en fejlslutning. At det er blevet vist at lærermidler bruges meget i danskundervisning, betyder ikke at vi kan behandle fire læreres behov for efteruddannelse, som mere end fire læreres behov for efteruddannelse.
I tredje citat opfordres til bestemte typer af adfærd, som om studiet kan underbygge dette (type 5).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar